Stretchen: het is een thema waarover al heel wat discussies gevoerd werden. Hieronder vind je enkele tips van Energy Lab over het heikele onderwerp.

Wat is stretchen?

Stretchen zorgt ervoor dat je leniger wordt en dat je spieren zich kunnen ontspannen. Wanneer je gedurende lange tijd één bepaalde houding aanhoudt of wanneer je een bepaalde handeling vaak moet uitvoeren, kan stretchen zeker helpen om je spieren te ontspannen. Stretch zeker niet wanneer je spierpijn hebt. Dan doet het meer kwaad dan goed.

Mogelijke gevolgen van beperkte lenigheid

Te stijve hamstrings zetten bij het strekken van je been de kniepees onder druk, waardoor er een ontsteking op deze pees kan ontstaan. Stijve kuitspieren vormen dan weer een extra belasting op de achillespees. En als de iliotibiale band (de zijkant van de dijen) onvoldoende soepel is, kan dit leiden tot pijn aan de zijkant van je knie (het iliotibilale frictiesyndroom).

10 gouden tips

1. Stretch je spieren alleen als ze voldoende opgewarmd zijn.
2. Ga nooit stretchen na een zeer intensieve inspanning. Zware trainingen zorgen immers voor spiervermoeidheid en kunnen minuscule spierscheurtjes veroorzaken. Stretchen doet dan vaak meer kwaad dan goed.
3. Stretch altijd op een ontspannen en rustige manier.
4. Houd de stretchoefeningen minimum 10 en maximum 30 seconden aan.
5. Stretch minimum 1 keer en maximum 3 keer en voer de tijdsduur per herhaling op.
6. Stretch tot je een spanning voelt. Let op: als je pijn voelt, ben je te krachtig aan het rekken.
7. Stretch nooit verend!
8. Keer langzaam terug uit de rekkingpositie.
9. Stretch in een warme ruimte zodat je spieren niet afkoelen.
10. Vergeet niet te ademen tijdens het stretchen. Adem rustig en ritmisch.

Benodigdheden

Je kan pas beginnen te stretchen als je een opwarming hebt gedaan. Best kies je voor een cardio-oefening: lopen, fietsen, crosstrainer, ... Doe gemakkelijke en losse sportkledij (afhankelijk van de temperatuur) en gepaste sportschoenen aan voor je opwarming en stretching. Voor sommige stretchoefeningen heb je je sportschoenen niet nodig. Best beschik je over een matje zodat je comfortabel genoeg ligt bij de oefeningen in lig. Bepaalde oefeningen worden uitgevoerd op een stoel of een verhoog. Indien je beschikt over een fitbal, dan kan je deze ook gebruiken voor bepaalde oefenigen.