Vooraleer ik morgen ga werken, ga ik lopen. Geef toe: hoe vaak heb je dat al gedacht? Maar hoe vaak voegde je de daad ook bij het woord? Dankzij deze 7 tips zal dat aantal de hoogte ingaan.

1. Win tijd

De grootste reden om 's ochtends niet te gaan lopen, is een gebrek aan tijd. En dus moet je tijd winnen. Dat doe je het best geleidelijk aan. Zet je wekker om de twee dagen telkens een kwartiertje vroeger dan de vorige keer (en ga ook vijftien minuten vroeger slapen). Op acht dagen tijd heb je op die manier een uur gewonnen in de ochtend.

2. Slaap in je sportoutfit / leg hem op voorhand klaar

Ja, er zijn mensen die het in de winter en herfst haten om hun heerlijk warme pyjama te moeten uitdoen om zich om te kleden. Wie slaapt in zijn loopoutfit, moet daardoor alweer een drempel minder overwinnen. Let wel: het bevordert je slaapcomfort nu ook weer niet als je én een baselayer én een loopshirt én een regenjasje aandoet om te gaan slapen. Dat spreekt voor zich; Hou het redelijk. Voor wie het 'slapen in loopoutfit-idee' geen optie is, is er een alternatief: leg je loopoutfit al klaar, net naast je bed.

3. Laat je niet afleiden

Dus laat vooral die smartphone voor wat hij is wanneer je in bed ligt. Hij leidt je brein alleen maar af en daardoor vat je moeilijker de slaap.

4. Drink meteen water

Je wordt er wakker door en zorgt voor meer balans wat je hydratatie betreft. Uiteindelijk heb je meerdere uren op rij niet gedronken.

5. Beloon jezelf

Zorg dat je na je ochtenloop iets hebt om naar uit te kijken. Laat je wederhelft bijvoorbeeld een heerlijk ontbijt klaarmaken.

6. Geef niet meteen op

Een ochtenloper word je niet in 1, 2, 3. Bijt dus op je tanden, want na een kleine maand zou je het wel al min of meer gewoon moeten worden.

7. Loop niet te hard van stapel

Wandel gerust de eerste paar minuten. Ook je lichaam moet zich nog opwarmen.