Of het nu om autorijden of lopen gaat: slechte gewoontes maken snel deel uit van je leven. Ze weer afleren is heel wat moeilijker, maar uiteraard doen we wel een poging.

Slechte loopgewoontes zorgen er onder meer voor dat je te veel energie verspilt. En ze zijn zeer talrijk. Ga maar eens op een plek staan waar veel lopers passeren en je merkt het snel. Op het vlak van loophouding kan je bijvoorbeeld snel slechte gewoontes kweken, maar omdat we het daar onlangs nog over hadden (klik hier of check de link hieronder), bespreken we 3 andere zaken...

1. Kijk naar je voeten

The only way is up, ook als je gaat lopen. Naar je voeten kijken, is nergens goed voor. Om meerdere redenen. Probeer bijvoorbeeld maar eens in te ademen als je naar je voeten kijkt en doe vervolgens hetzelfde wanneer je voor je uitkijkt. Je zal merken dat je dankzij de tweede manier veel meer zuurstof opneemt. En bovendien is het ook veiliger om te kijken wat er zich voor je neus afspeelt.

2. Vuistje!

Ook dit gebeurt voor je het goed en wel beseft: een vuist maken tijdens het lopen. Dat zorgt in eerste instantie voor extra druk op je voorarmen en schouders. Het duurt vervolgens nog even, maar dat slaat uiteindelijk ook over op je benen. Zorg er dus voor dat je handen en armen ontspannen zijn. Een tip die veel lopers in het achterhoofd houden om een vuistje te vermijden: denk dat je een eitje vasthoudt in je handen.  

3. Sneller, sneller, sneller

Ook zeer verleidelijk: elke dag je besttijd proberen te verbeteren. Geen goed idee, want rustdagen of rustige loopjes zorgen ervoor dat je spieren optimaal herstellen en vervolgens ook weer optimaal kunnen presteren. Plan deze dus zeker in.