Er zijn veel soorten lopers. De ene droomt van een ultratrail in de bergen, de andere houdt het liever bij een toertje rond de vertrouwde kerktoren. En toch zijn er bepaalde basisprincipes die je maar beter in het achterhoofd houdt. Of je nu een ervaren kilometervreter bent, of deze zomer je eerste stapjes in de loopwereld zet.

1. Loop niet te hard van stapel

Beginnende lopers hebben vaak de neiging om te veel hooi op de vork te nemen, met overbelasting en blessures tot gevolg. Zowel beginnende als ervaren lopers bouwen de kilometeraantallen maar beter niet te snel op. Neem de nodige rust. Een vuistregel: verhoog je volume met niet meer dan 10% per week. Bouw ook elke vierde week een 'rustweek' in, waarin je je trainingsvolume met de helft vermindert. Heb je een wedstrijd of een intensieve trainingsessie achter de rug? Gun jezelf dan een hersteltraining of rust.

2. Hou je hoofd koel bij blessures

Blijf niet bij de pakken zitten als je geblesseerd bent. En train al zeker niet door de pijn heen. Zoek gericht naar een oplossing en bekijk het probleem vanuit zo veel mogelijk invalshoeken. Is je training aangepast, krijg je de juiste voedingsstoffen binnen, op welke ondergrond loop je het vaakst? Spierversterkende oefeningen, op maat samengesteld door een specialist, bieden in veel gevallen een efficiƫnte en duurzame oplossing. Op voorwaarde dat je ze consequent uitvoert en de blessure voldoende tijd geeft om te genezen.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het julinummer, nu in de winkel!