Ze zeggen weleens dat je in een sportwedstrijd het verschil kan maken door een grotere mentale sterkte. Uiteraard heb je een goeie conditie nodig, maar er is een reden waarom veel topsporters een beroep doen op mental coaches. Door naast je lichaam ook je brein te trainen, kan je je loopprestaties een boost geven. Minder zenuwen, meer focus!

De laatste jaren is er meer interesse voor mentale training. Volgens Jeroen Keymolen, sportpsycholoog bij Peaklevel, heeft dat een aantal redenen: "Er is een algemene tendens waarbij coaching, begeleiding en therapie geen taboe meer zijn, maar als normaal doorgaan. Mensen zoeken ook steeds meer naar extra manieren om hun sportprestaties te verbeteren. Ik noem dit marginal gains. Voeding is een belangrijke factor en ook op het mentale vlak is er nog veel progressie mogelijk."

Sportpsycholoog Viktor Van der Veken: "Getuigenissen van bekende atleten als Kobe Bryant, Novak Djokovic, Lebron James en Serena Williams én de belangstelling in de media spelen ook een grote rol. Hoe meer mensen positieve ervaringen delen, hoe meer anderen de weg naar mentale training vinden."

Mentale training is geschikt voor sporters van alle niveaus. Jeroen: "Veel van mijn klanten zijn gewone mensen met een job, een gezin en uitdagende sportieve doelen. Meestal gaat het over duursporten zoals lopen, fietsen of triatlon. Veel sporters zijn nauwgezet bezig met allerlei trainingsschema's, kleding, materiaal en voeding. Het mentale laten ze vaak aan het toeval over." Viktor pikt in: "De mentale vaardigheden die je leert, komen ook goed van pas in andere levensdomeinen, bijvoorbeeld thuis of op je werk. Het gaat om meer dan alleen maar sport."

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het meinummer, nu in de winkel!