De algemene richtlijn luidt dat je één à twee keer per week vis op het menu moet zetten. Wat maakt vis zo gezond en welke voordelen biedt hij je als loper? Energy Lab-voedingsdeskundige Jolien Lewyllie zet alles op een rijtje.

Vis is gezond: dat is wetenschappelijk bewezen. Hij is een belangrijke bron van vitamines en mineralen (zie kader). Jolien: "Daarom doe je er goed aan om één à twee keer per week vis te eten. Opgelet: de ene vis is de andere niet. Eet bij voorkeur verse vis, vis uit de diepvries of vis uit blik in eigen nat om van de vele gezondheidsvoordelen te genieten. Wees matig met gerookte en gepaneerde varianten of vis in blik waar olie, zout of smaakstoffen aan toegevoegd zijn. Gefrituurde vis kan uitzonderlijk, maar hoort niet thuis in een gezond voedingspatroon."

Vis is supergezond voor iedereen, zeker voor mensen die veel sporten. Jolien: "Dit komt door de omega-3 vetzuren EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur), die in vette vissoorten overvloedig aanwezig zijn. Per dag zou je volgens de Gezondheidsraad 200 mg EPA en DHA moeten binnenspelen. In 100 g vette vis zit meer dan 7 keer deze dagelijkse aanbevolen hoeveelheid! Visvetzuren zijn bijzonder goed voor je hart. Ze helpen ook tegen vaatziekten en hebben een gunstig effect op de bloeddruk. Het is nog niet volledig wetenschappelijk bewezen, maar ze zouden ook de spieren herstellen en verstevigen. In combinatie met voldoende rust is dit essentieel voor je recuperatie na een inspanning en broodnodig om blessures tegen te gaan.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het meinummer, nu in de winkel!