Op 1 januari mocht iedereen het horen: in 2019 zou je een marathon lopen. Maar ondertussen moet je toegeven dat je - op z'n zachtst gezegd - geen fan bent van duurlopen. 'Gelukkig zijn er enkele alternatieven', verklapt Thijs Dekiere, coach bij Energy Lab. 'Besef wel dat je je lange duurtrainingen niet zonder gevolgen kan schrappen.'

Energy Lab-coach Thijs Dekiere analyseert: "Wie een looptraining wil vervangen, kan bij vier alternatieve sporten terecht. De eerste: fietsen. Om het trainingseffect van een duurloop te benaderen, moet je ongeveer anderhalf tot twee keer zo lang fietsen. Bij een rustige fietstraining ligt je hartslag gemiddeld 10 tot 15 slagen lager dan bij een lsd-loopje (long slow distance), omdat de zwaartekracht en het grondcontact tijdens je looptraining een veel grotere impact op je lichaam hebben. De belasting ligt bij lopen dus heel wat hoger."

Een lange duurloop inruilen voor een mountainbikerit of een toertocht door de Vlaamse Ardennen doe je beter niet. Thijs: "Bij een rustige duurloop wil je net aan een lage intensiteit sporten. Op steile hellingen train je veel intensiever en mis je het doel van een trage duurtraining. Een intervaltraining vervangen kan die rit of tocht natuurlijk wel."

 

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het maartnummer, nu in de winkel!