Goed ontbijten voor je gaat lopen, is belangrijk. Behalve als je voor een vetloopje kiest. Het is trouwens niet altijd even duidelijk uit welke voeding we de meeste energie halen. Wij spraken met sportdiƫtistes Deborah De Jaegere en Jolien Lewyllie (Energy Lab). Dankzij hun advies weet je welke ontbijtgewoontes je loopprestaties een boost geven en sta je tijdens je ochtendloop niet voor onaangename verrassingen.

Klopt het dat je het best kiest voor een koolhydraatrijk ontbijt voor je ochtendloop?
DEBORAH DE JAEGERE: (knikt) "Koolhydraatrijk voedsel bevordert je spijsvertering waardoor de energie snel beschikbaar is. Dat is zeker niet het geval bij een vetrijk ontbijt, zoals koffiekoeken. Idealiter ga je voor een combinatie van koolhydraten en suikers. Denk aan een lichtbruine boterham met confituur, honing of stroop. Het is belangrijk dat het brood niet te vezelrijk is. Een volkoren boterham eet je dus beter niet voor je gaat lopen, want dan is de kans groot dat je darmen tijdens je training geprikkeld raken."

Hoeveel tijd laat je tussen je ontbijt en je looptraining?
DE JAEGERE: "Ik raad aan vanaf twee uur voor het lopen geen maaltijd meer te nemen. Voedsel verteren vraagt een onafgebroken toevoer van zuurstof en bloed naar het maag-darmkanaal. Als je nog een maaltijd moet verteren terwijl je loopt ? en je al je zuurstof dus daarvoor nodig hebt ? krijg je sneller last van oprispingen. Maar dat verschilt wel van persoon tot persoon."

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het maartnummer, nu in de winkel!