De donkerste dagen van het jaar naderen met rasse schreden. Voor veel lopers betekent dat: trainen voor de zon opkomt, of na het werk, als het pikdonker is. Met onze 9 tips hou je het ook tijdens die donkere looptrainingen veilig.

1. Fluo is the new black

Hoe opvallender je kleding, hoe groter de kans dat andere weggebruikers je van ver opmerken. Laat je zwarte standaardoutfits dus in de kast hangen en trek je meest flashy sportkleren aan. Modegoeroe Jani Kazaltzis hoort het misschien niet graag, maar van ons krijg je er nog bonuspunten bij als je fluo met reflecterend materiaal combineert. Tegenwoordig bestaan er zelfs sprays die een tijdelijk reflecterend laagje over je kleding leggen. Handig!

2. Investeer in verlichting

Met fluorescende en reflecterende loopkleding ben je al goed op weg. Wat nog veel veiliger is? Je eigen verlichting verzorgen! Daarmee schijn je op de grond voor je, zodat je ziet waar je je voeten moet zetten. En bestuurders zien natuurlijk vanop grote afstand dat er een loper aankomt. Denk niet alleen aan een wit voorlicht zoals een hoofdlampje, maar ook aan een rood achterlicht, bijvoorbeeld een runlight dat je comfortabel in een 'harnas' draagt.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het novembernummer, nu in de winkel!