Door rekening te houden met je bioritme, beleef je nog meer plezier aan je sport. Ochtendmensen genieten van de ontwakende natuur en putten er energie uit. Avondmensen maken hun hoofd leeg tijdens een looptraining na hun dagtaak. Maar wanneer ga jij nu het best op pad?

Het verschil in bioritme is voor een groot stuk erfelijk bepaald. Op een huwelijksfeest voelt de ene zich al slaperig wanneer het kersverse paar de openingsdans inzet, terwijl de andere op dat moment net goed wakker wordt en nog de hele nacht doorgaat. Bij lopers zien we een gelijkaardig fenomeen. Sommigen trekken voor dag en dauw de loopschoenen aan, anderen malen de kilometers liever na hun dagtaak. Gert De Mangeleer van restaurant Hertog Jan in Brugge houdt er zelfs een heel extreme gewoonte op na. De driesterrenchef schrikt er niet voor terug om na de service - en dat is meestal na middernacht - een training van 15 kilometer af te werken.

Thys Dekiere, physical coach bij Energy Lab: "Het is duidelijk dat het bioritme een impact heeft op sportieve prestaties. Al verschilt die impact sterk van persoon tot persoon. Sommige mensen krijgen hun hartslag 's morgens moeilijk omhoog, terwijl dat voor anderen geen enkel probleem is. Hou daar rekening mee. Stel dat je gewoon bent om 's morgens te lopen en je wil deelnemen aan een avondmarathon, dan bereid je je lichaam maar beter voor door regelmatig een avondtraining in te lassen."

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het novembernummer, nu in de winkel!