Nu de winter voor de deur staat en het donkerder en kouder wordt, snak je misschien naar comfort food. Pizza, een guilty pleasure van veel mensen, is doorgaans een caloriebom. Maar als je het goed aanpakt, kan pizza net zo goed een gezonde (sport)maaltijd zijn.

Pizza is dikwijls rijkelijk bestrooid met kaas en extra olie. Vaak ligt er salami, gehakt, spek of ander vet vlees op. Dat maakt van pizza een caloriebom. Maar je kan ook in een-twee-drie een gezonde versie maken, met veel groenten in de hoofdrol. In tegenstelling tot kant-en-klare pizza's die vol bewerkte voedingsstoffen, zout en vet zitten, kan een zelfgemaakte pizza ook gezond zijn! Het belangrijkste is dat je verse ingrediƫnten gebruikt en ze zo veel mogelijk zelf bereidt.

Basisrecept gezonde pizza

Met dit recept tover je moeiteloos een gezonde pizza op tafel. Energy Lab-voedingsdeskundigen Jolien Lewyllie en Evelyne Coppens geven enkele tips: "Door twee soorten meel te combineren, waarvan 1 'bruine' variant, bevat de pizza meer voedingsstoffen. Wil je all the way gaan, gebruik dan uitsluitend volkorenmeel! Als je je pizza dan ook nog eens rijkelijk met groenten belegt, krijg je extra vitamines binnen. Gebruik zachte geitenkaas omdat die een lager vetgehalte heeft."

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het novembernummer, nu in de winkel!