Lopen scoort traditioneel hoog in de top 10 van 'sporten die de meeste calorieën verbranden'. Maar hoeveel je er precies mee verbrandt, daarover lopen de meningen uiteen. Onze vrouw trok een activity tracker om haar pols en ontdekte welke trainingsvorm het hoogste energieverbruik oplevert.

Test 1: duurloop

Verbrande kcal/uur: 642 kcal
Gemiddelde hartslag: 154 bpm

De eerste trainingsvorm die ik aan de test onderwerp, is een duurloop. Lang en traag, dat zijn de sleutelwoorden. 'Lang' is in dit geval relatief, want voor een duurloop van een uur trekken sommige lopers hun schoenen niet eens aan. Ik vind het alleszins zalig, een uurtje hobbelen zonder nadenken en honderduit met mijn loopmaatje babbelen. Het enige wat ik moet doen, is af en toe een blik op mijn sporthorloge werpen om te kijken of mijn hartslag ongeveer rond de 150 bpm blijft hangen, mijn long slow distance-zone. Voor de rest staat de genietmodus volledig aan. De minuten tikken snel weg en na exact één uur duw ik op 'stop'. Ik vind het zelfs jammer dat de training erop zit, want ik heb het gevoel dat ik nog uren kan doorgaan. Met de nochtans lage intensiteit van de training verbrandde ik volgens mijn horloge toch 642 kcal. Niet slecht voor een uurtje vogeltjes kijken. En zo heb ik meteen een benchmark voor de volgende twee trainingen.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het septembernummer, nu in de winkel!