Gezonde voeding bevordert je sportprestaties. Maar opgelet, want veel voedingsmiddelen hebben ten onrechte een supergezonde reputatie. We zeggen zeker niet dat je de volgende ?gezonde bedriegers? uit je menu moet schrappen, want op zich zijn ze niet ongezond. Maar je eet of drinkt ze beter met mate.

1. Energie- en granenrepen

Energierepen claimen een hoog eiwitgehalte, en voedingsstoffen zoals calcium, ijzer, kalium en foliumzuur. Maar de meeste repen - al lijken ze klein - bevatten minstens 500 calorieën, wat met een stevige lunch overeenkomt. Dat is meer dan een chocoladereep! Als je zin hebt in een powersnack, kies dan een reep die weinig suikers en veel goede vetten bevat. Of maak hem zelf, dus zonder toevoegingen.

2. Suikervrije frisdrank

Het klopt dat light-frisdrank niet dik maakt en dus niet per se 'ongezond' is. De suikers zijn vervangen door caloriearme zoetstoffen die je lichaam foppen. Het lichaam maakt geen insuline aan zoals bij 'echte' suiker, om de zoetstof te verwerken. Hierdoor voel je je niet verzadigd en blijf je verlangen naar zoet. In dit opzicht is het beter om een glas 'normale' frisdrank te drinken in plaats van tientallen light-drankjes naar binnen te werken. Maar de gezondste keuze blijft water.

 

 

 

 

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het meinummer, nu in de winkel!