We willen ze niet te eten geven, de lopers die wekelijks hun vaste vijf kilometer rond het blokje joggen. Met een trucje geef je meer pit aan je looproutine: de piramidetraining.

Bouw je tempo's eerst op en daarna af. Maak je afstand wat langer en daarna iets korter. Het geheime recept van de slimme loper is poepsimpel, zegt Thijs Dekiere, physical coach bij Energy Lab: "Piramidetrainingen zijn er in alle soorten en maten. Je kan er eindeloos in variëren. Splits je wekelijkse 5 x 1000 meter intervaltraining eens op in verschillende blokjes. Zoals: 1200 meter, 800 meter, 400 meter, 200 meter. Telkens wat sneller. Zodra je die 200 meter gelopen hebt, bouw je weer op. Op het einde van de training heb je dan ook 5000 meter gelopen, maar het voelt wel anders aan."

Voordelen

De piramidetraining heeft een groot voordeel: variatie. Geen overbodige luxe voor een loper. Dekiere: "Als je altijd in hetzelfde tempo loopt, geef je je lichaam geen prikkels meer. Je maakt op den duur nog maar weinig vooruitgang. De snelle afwisseling van een piramide voegt peper en zout toe aan je work-out. Eigenlijk is het een soort intervaltraining." 

 

 

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het maartnummer, nu in de winkel!