Januari is voor veel lopers (in spe) hét moment om goede voornemens te concretiseren en een ambitieus loopdoel vast te leggen. Maar hoe hou je je doel realistisch? En hoe voorkom je dat je te hard van stapel loopt? We vroegen het aan Thijs Dekiere, physical coach bij Energy Lab.

Op nummer 1 in de loopdoelen top 10: de AG Antwerp 10 Miles & Marathon, dit jaar op zondag 22 april. Thijs Dekiere, physical coach bij Energy Lab, waarschuwt meteen dat de populairste afstand van 16 kilometer voor absolute beginners mogelijk wat te ambitieus is: "Mensen die in het verleden zelden aan sport deden of nog nooit gelopen hebben, raad ik af om in april de 16 kilometer te lopen. Een betere optie is een Start 2 Run van 10 weken. Start je daarmee in januari, dan loop je na 10 weken ongeveer 5 km. Als je de 10 Miles als doel zou nemen, dan heb je vanaf dat moment nog maar een dikke maand om van 5 naar 16 km te gaan. Op zo'n korte tijd zo snel je volume verhogen, vergroot onvermijdelijk het risico op blessures."

Geen nood als je op 22 april als beginner toch graag deel uitmaakt van het grootste loopfeest van het land, want de AG Antwerp 10 Miles & Marathon heeft ook een Short Run van 5 kilometer.

 

 

 

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het januarinummer, nu in de winkel!