Een nieuw jaar start met goede voornemens. Regelmatig gaan lopen, bijvoorbeeld. Alleen ... Hoe begin je juist te trainen? Wij zetten de belangrijkste vragen en antwoorden op een rij in onze beknopte gids voor beginnende lopers.

1. Hoe vaak moet ik lopen?

Beginnende lopers hebben vaak onvoldoende basisuithouding. In het begin probeer je het best om die te verbeteren met trage duurlopen (70 tot 75% van je maximale hartslag). Rustige duurtrainingen optimaliseren je vetmetabolisme. Dat spreek je aan via inspanningen met lage intensiteit. Wie langer vetten aanspreekt, houdt op termijn gemakkelijker en langer hetzelfde tempo aan. Qua opbouw is de algemene regel dat je je kilometeraantal wekelijks met niet meer dan 10 à 15% verhoogt. Voor beginners is het geen slecht idee om nog wat rustiger op te bouwen. Zo voorkom je blessures, de grootste oorzaak waardoor 'nieuwe' lopers hun plezier in de sport verliezen. Panikeer ook niet als je op training de volledige afstand niet aan één stuk kan lopen. Neem gerust een wandelpauze als je die nodig hebt. Bekijk het zo: het eerste doel is om de afstand te overbruggen, het tweede is om die volledig te lopen.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het januarinummer, nu in de winkel!