Stond je al eens stil bij jouw looptechniek? Ik nog niet. Tot ik bij Energy Lab aanklopte voor een loopanalyse. Het resultaat was op z'n zachtst gezegd verrassend.

Over twee weken loop ik mijn tweede halve marathon. Ik liep (meestal) braaf mijn trainingskilometers, had amper last van kwaaltjes en lette de laatste weken beter op mijn voeding. Maar er is één ding waaraan ik nooit dacht: mijn looptechniek. Tijd om daarin verandering te brengen!

Onder het strenge oog van coach Kobe Verstraeten onderga ik bij Energy Lab een loopanalyse. In het lab beklemtoont hij meteen het belang van een goede looptechniek: "Dankzij een correcte looptechniek vermijd je blessures en loop je efficiënter. Blessurepreventie spreekt voor zich, maar bij een betere efficiëntie ligt je intrinsieke loopsnelheid ook hoger én ... het kost je geen extra energie. Sneller lopen met minder moeite dus."

Of een betere looptechniek zich ook rechtstreeks in tijdwinst vertaalt - op de halve marathon bijvoorbeeld - is volgens Kobe moeilijker in te schatten: "Het staat vast dat je met een hogere efficiëntie bij dezelfde snelheden minder zuurstof verbruikt. In theorie loop je dan bij hetzelfde zuurstofniveau sneller en boek je tijdwinst. Hoe dat in praktijk uitdraait, valt af te wachten."

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het novembernummer, nu in de winkel!