Ben je het beu om in de file te staan op weg naar je werk? Je loopschoenen kunnen je helpen. Wij zetten je op weg met een eenvoudig driestappenplan.

1. Plan je route

Natuurlijk weet je welke weg je moet nemen om van thuis uit met het openbaar vervoer of met je auto naar het werk te rijden. Als je ernaartoe loopt, kies je maar beter niet voor de drukke en minder veilige straten. En snelwegen zijn natuurlijk helemaal geen optie.

Gelukkig zijn er altijd 'loopalternatieven'. Kijk maar eens op Google Maps: selecteer gewoon telkens de loopoptie. Dan merk je snel of er leuke paadjes zijn waarop je rustig kan lopen. Stippel je route uit en breid ze eventueel de volgende keren uit. Helaas heeft niet iedereen het geluk om op 'loopafstand' van zijn werkplek te wonen. Maar dat is geen excuus om je loopschoenen te negeren. Rij met je auto tot aan het punt waar het verkeer dagelijks in de soep draait en loop van daaruit. Zoek leuke looproutes in de buurt van je woon-werktraject. Wanneer het verkeer stokt, neem jij de afslag om een eindje te lopen. Hopelijk is de file nadien verdwenen.

Gebruik je het openbaar vervoer, stap dan een of meerdere haltes vroeger af en loop! Meteen bouw je aan je conditie. Stap in het begin één halte op voorhand af, een tijdje later twee, ... Hou er ook rekening mee dat je 's avonds terug naar huis moet. Als de afstand tussen je werplek en woonplaats klein is, kan je gewoon naar huis lopen. En als je normaal gezien het openbaar vervoer neemt, verandert er eigenlijk niets. Maar stel dat je 's ochtends al een flinke afstand hebt afgelegd, zoek dan iemand je 's avonds naar huis kan brengen. Of zoek uit hoe je met het openbaar vervoer thuis geraakt. Heb je het moeilijk om hiermee te beginnen? Schrijf je dan in voor een wedstrijd. Een doel motiveert je om 's morgens sneller je loopschoenen te strikken.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het septembernummer, nu in de winkel!