De zomervakantie zit erop, tijd om je looptrainingen weer op te pikken zoals het hoort. Heb je last om in je loopritme te komen? Dan is de 6-6-6-week misschien iets voor jou. Onze vrouw ging de uitdaging aan.

Het concept van de 6-6-6-week is heel simpel: 6 dagen na elkaar om 6 uur opstaan en 6 kilometer lopen. Hoe snel je die kilometers aflegt, maakt geen fluit uit. Werkt de 5-5-5-week of zelfs de 6-7-8-week (6 dagen op rij om 7 uur opstaan om 8 kilometer te lopen) beter voor jou? Ga je gang. Zolang je maar een duwtje in de rug vindt om 's morgens uit bed te springen en je loopschoenen aan te trekken. Ik hield het bij de 6-6-6-week.

Dag 1: beginnersfout

Never skip a monday. Vol goede moed begin ik op maandag aan de 6-6-6-week. Na een onrustige nacht (de zondag-maandagziekte, ik ben thuis niet de enige die daarvan last heeft), protesteert mijn lichaam als de nieuwslezer om 6 uur de hoogtepunten op de radio voorleest. Zonder nadenken spring ik úit bed, ín mijn loopkleren. Die liggen al van gisteravond netjes klaar. Ontbijten loopt niet volledig volgens plan: meer dan een glas water gaat er niet in. Ach, ik ben toch niet van plan om dadelijk het gaspedaal in te duwen. Tijdens mijn run van 6 kilometer - op voorhand uitgestippeld én getest - kom ik geen enkele loper tegen. Ik krijg wel het gezelschap van de krantenbezorger, mensen die naar hun werk fietsen en baasjes die hun hond uitlaten. Die zien er trouwens uit alsof ze na hun ochtendrondje meteen weer in bed kruipen. Sommigen hebben zelfs hun pyjama nog aan.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het septembernummer, nu in de winkel!