Eindelijk zomer, hét seizoen voor gezellige barbecues. Als je je tijdens juli en augustus vergooit aan massa's aperitiefhapjes, vlees, saus, stokbrood en desserts, is de kans wel reëel dat je in september niet meer in je loopbroek past. Gelukkig bestaat er zoiets als healthy BBQ.

Barbecue draait in hoofdzaak om vlees. En dat is niet per definitie ongezond. Jolien legt uit waarom: "Bij vleesbarbecues gebruik je geen boter, vet of olie. Ga wel voor magere vleessoorten zoals kip, kalkoen, rundvlees, biefstuk, rosbief, varkenshaasje, varkensgebraad of varkensmignonette. Ook vis is een prima optie. Denk maar aan gamba's, garnalen, scampi's, coquilles of een vispapillot. Te mijden zijn pensen, worsten, vet varkensvlees, hamburgers, spek en consoorten." De grootste valkuil is dat je te veel vlees naar binnen speelt.

Jolien: "Eet niet meer vlees dan op andere dagen. Pas bovendien op met marinades, want die zitten vaak boordevol suiker en vet. Je maakt ze beter zelf met olie, sojasaus, honing, kruiden, ? Niet moeilijk en een pak gezonder. Of eet je vlees puur, dat is nog het lekkerste!" Wie er graag een sausje bij wil, moet even opletten. Jolien: "Mayonaise is vettig en ketchup een suikerbom. Kies je toch een saus uit de supermarkt, ga dan voor een rode variant. Maar je maakt je sauzen en dips beter zelf (zie recept voor tzatziki). Veel gezonder en minstens even lekker!"

 

 

 

 

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het zomernummer, nu in de winkel!