Goed nieuws, want niemand minder dan Axelle Dauwens helpt je voortaan bij je trainingen. Tweemaandelijks geeft de profatlete je een inkijk in haar trainingsschema, toont ze oefeningen die nuttig zijn voor de recreatieve loper en voegt ze er interessante weetjes aan toe. Want een topsporter weet als geen ander: alle details zijn belangrijk. Deze maand: de opwarming!

Omdat je tijdens het lopen je kuiten en hamstrings (achterste keten) belast, is het nuttig om die extra aandacht te geven tijdens je opwarming. Voor de volgende oefening haal ik mijn inspiratie uit de yoga. Yogi noemen het de 'Down Dog'-positie. Deze eenvoudige oefening kan je trouwens ook gewoon thuis doen ...

* Ga met gebogen knieƫn op de grond zitten, je gezicht naar de grond gericht en je armen gestrekt voor je. Je handpalmen liggen op de grond. Je voorhoofd ligt op de grond tussen de armen.

* Duw je bovenlichaam op en strek je benen. Je lichaam neemt de vorm van een piramide aan. Je hoofd blijft tussen je armen, je kijkt in de richting van je voeten. Wanneer je je kin in de richting van je borst duwt, stretch je de spieren en zenuwen in en rond je ruggenwervel.

* Hou deze positie een halve tot een hele minuut aan.

* Opgelet: probeer met je hielen de grond te raken en je benen volledig te strekken. Het is volkomen normaal als dat niet meteen lukt. Tracht de oefening comfortabel uit te voeren. Na enkele herhalingen gaat het vlotter. Wanneer je deze oefening regelmatig uitvoert, bevorder je de flexibiliteit.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het zomernummer, nu in de winkel!