Ik ga op vakantie en ik neem mee: mijn loopschoenen! Want wat is er mooier dan een duurloop op het strand? Wij zochten uit of zulke loopjes ook goed zijn voor je lichaam en je loopspullen.

Heerlijk! Zo'n eindeloze kustlijn als decor om kilometers te lopen. Een strandloopje voelt ook erg goed voor je lichaam, maar komt dat gevoel overeen met de realiteit? Thijs Dekiere, loopcoach bij Energy Lab, zet graag de troeven van het strand als loopondergrond in de verf: "Het is absoluut een voordeel om op vakantie te variƫren qua ondergrond. Zand is daarvoor perfect, want het zorgt voor een zachter loopparcours dan thuis. Strandloopjes vereisen ook wel een zwaardere inspanning, maar zo worden ze een goede training voor je hele lichaam. Je zet spieren aan het werk die je anders veel minder gebruikt." Het strand heeft nog een groot voordeel voor lopers: "Je kan er goed variƫren. Wissel stukken op het harde, natte zand langs de zee af met zwaardere stukken in het mulle zand. Of duik de duinen in en bedwing enkele heuvels als vorm van intervaltraining."

Helaas liggen er aan zee ook enkele valkuilen. Dekiere: "Omdat je hiel iets dieper wegzakt in de ondergrond, komt er extra spanning op je kuiten en achillespezen. Wie daarvoor gevoelig is, let beter op met strandloopjes."

Blote voeten of niet?

Zo'n vakantieomgeving nodigt al snel uit om abnormale dingen te doen. Ook op het vlak van lopen. Zonder loopschoenen op pad gaan om het gevoel van vrijheid te vergroten, bijvoorbeeld. Dekiere schudt het hoofd: "Ik raad de doorsneeloper toch aan om strandtrainingen af te werken op loopschoenen."

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het zomernummer, nu in de winkel!