De stap naar krachttraining blijft voor veel lopers groot. Misschien overtuigt Afterburn je om de stap toch te zetten. Maak kennis met deze alternatieve intervaltraining.

Klinkt stevig, Afterburn. En dat is het ook, verzekert personal trainer Isabel me een kwartiertje voor de les. Ze stopt een hartslagmeter in mijn handen en schetst meteen ook het concept: "Afterburn is een groepstraining die voor de helft uit cardio en de helft uit krachttraining bestaat. Op een uur tijd train je onder leiding van een personal trainer je hele lichaam. Tijdens de les probeer je 15 à 20 minuten boven 80% van je maximale hartslag te trainen. Zo stimuleer je het calorieverbruik en profiteer je van het Afterburneffect tot wel 36 uur na de training." Nu weet ik ineens ook waarvoor die hartslagmeter dient.

Voor we er invliegen legt Isabel uit hoe de hartslagmeting werkt: "Ons systeem baseert zich op de standaard hartslagwaarden in relatie tot de leeftijd van de deelnemers (op basis daarvan kan je je maximale hartslag bij benadering bepalen; red.). Maar we werken ook samen met een praktijk. Als ik merk dat mensen een abnormaal hoge of lage hartslag hebben, suggereer ik hen een professionele maximaaltest en een lactaatmeting. De persoonlijke waarden uit die test verwerk ik daarna in het systeem. Zo zijn we er zeker van dat alle deelnemers volgens hun eigen capaciteiten trainen."

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het meinummer, nu in de winkel!