Regen, wind, ijzig koude temperaturen. Met andere woorden: fantastisch weer voor de Ronde van Vlaanderen Cyclo. Echte Flandriens kicken hierop. En die Flandriens kwamen heus niet alleen uit Vlaanderen...

Een maand voor de start van de Ronde van Vlaanderen Cyclo was de inschrijvingslimiet van 16.000 deelnemers al bereikt. Meer fietsers kon de organisatie niet toelaten op het parcours omdat anders een vlotte doortocht op de hellingen niet gegarandeerd kan worden.

De barre weersomstandigheden deden sommigen twijfelen. In plaats van de volledige afstand van 239 km (met start in Brugge) misschien toch beter opteren voor de tocht van 127 of 71 km (met start in Oudenaarde)? Of de fiets op stal laten en thuis blijven? Of warm ingeduffeld de moedigen die het wel aandurfden aanmoedigen op één van de vele hellingen onderweg?

Een dikke 15.000 wielertoeristen wilden absoluut weten hoe het voelt om Flandrien voor één dag te zijn en lieten zich niet afschrikken door het slechte weer bij de start. En terecht, want voor een echte Flandrien is afzien tegelijk ook genieten.

Eén van de 125 Amerikaanse deelnemers verwoordde het Flandrien-gevoel als volgt: "de Ronde van Vlaanderen is rock-'n-roll op de kasseien!" Het gros van de deelnemers kwam uiteraard uit België, maar er stonden zaterdag wielertoeristen uit liefst 40 landen aan de start: van Noorwegen tot Nieuw-Zeeland, van Mongolië tot Swaziland.  

Al deze nationale en internationale Flandriens (een dikke 4000 op de 239 km, een kleine 9000 op de 127 km en ongeveer 2500 op de 71 km) werden beloond met een prachtige tocht over het parcours waarop zondag de profrenners - in wellicht veel betere weersomstandigheden - zullen strijden.

Als beloning voor de geleverde inspanningen hadden de weergoden zelfs nog een klein presentje voor de deelnemers aan de Ronde van Vlaanderen Cyclo, want geleidelijk aan warmde het een beetje op en kon bijna iedereen in Oudenaarde finishen in droog weer. 

WE CARE ABOUT CYCLING

De Ronde van Vlaanderen Cyclo betekende ook de start van de 'We care about cycling' sensibiliseringscampagne van organisator Golazo sports. Die moet de fietsliefhebber bewuster maken van de do's en don'ts tijdens het fietsen tegenover medefietsers, automobilisten en de omgeving.

De vijf ludieke, maar duidelijke pictogrammen zullen het hele jaar door, tijdens alle 19 grote fietsevenementen van Golazo sports, centraal staan in de communicatie. De pictogrammen zijn opvallend aanwezig op het parcours en zijn voor alle nationaliteiten makkelijk te begrijpen.