Sport.be

Wielrennen

UCI keurt 'vrouwonvriendelijke' Harelbeekse kikker af

02.03.2019 | Erik Duchateau

E3 Harelbeke

De UCI heeft zich vrijdagavond afkeurend uitgelaten over het campagnebeeld van de E3 BinckBank Classic Harelbeke. Die toont dit jaar twee gebodypainte bloemenmeisjes, die verstrengeld zijn tot een kikker.

Ontwerper Jacques Coussens nam ook dit jaar het concept van het campagnebeeld voor zijn rekening en verklaarde vorige week bij de voorstelling nog door de commotie rond 'Me Too' voorzichtigheidshalve het ontwerp een jaartje te hebben laten rusten. De twee verstrengelde bloemenmeisjes zullen op 29 maart de winnaar van de E3 Harelbeke kussen. "Wie kroont zich tot de prins in Harelbeke?" is de tekst bij het campagnebeeld, dat zo refereert aan het bekende sprookje van de kikker die verandert in een prins nadat hij gekust wordt.

Bij de UCI zien ze er de humor niet van in. "De UCI betreurt de keuze van promotie van de organisator van een WorldTour-wedstrijd en keurt deze ten zeerste af", klinkt het hard in een persbericht. "We hebben in het verleden al vaker organisaties op hun verantwoordelijkheden gewezen en doen dat nu opnieuw. De UCI vecht al jaren voor de gelijkheid tussen man en vrouw. We hebben de organisator bevolen om zijn visuele promotiecampagne van al zijn communicatiekanalen te verwijderen. Indien daar geen gevolg wordt aan gegeven, overweegt de UCI om juridische stappen te zetten."

De campagnebeelden van de E3 deden de voorbije jaren al enkele keren flink wat stof opwaaien. Vorig jaar prijkte een cowboy gezeten op een fiets op de affiche met de leuze 'Wie wordt de nieuwe sheriff in het Texas van Vlaanderen?'. In 2017 poseerde een baby met tatoeages en de tekst 'E3 Harelbeke 60 jaar jong'. In 2016 was een priester de hoofdfiguur met de spreuk 'Koers is heilig, winnen is zalig'. De meest ophefmakende banner tot dusver was die in 2015 met daarop een opspelende damesjurk met blauwe slip en de spreuk 'Wie knijpt ze in Harelbeke?'. De controverse dat jaar was zo groot dat de organisatoren uiteindelijk zelf beslisten de banner te bannen.

Maar de campagne van dit jaar is totaal niet vrouwonvriendelijk, aldus de gebodypainte bloemenmeisjes Sharon Leveque en Elise Plaisier. "Ik had een vleeskleurig broekje aan", vertelde Leveque vorige week op de persvoorstelling. "De borsten waren afgeplakt en kregen meteen een likje verf. Je kan het vergelijken met in je bikini poseren. Zo niet, zou het vrouwonvriendelijk zijn om daar een ganse dag te zitten met een fotograaf."

Facebook

Twitter

Mis deze events niet

Meer