De jaarlijkse Kerstactie van de Pro League en de 24 clubs liep de voorbije nacht om 23 uur af. De veiling van de shirts van alle spelers uit de Jupiler Pro League en de Proximus League en de speciale items haalde een recordbedrag van 106.400 euro op ten voordele van de Belgian Homeless Cup. Het populairste shirt was dat van Jelle Vossen, dat 1290 euro opbracht. Het populairste item was een VIP-arrangement voor een wedstrijd uit de 1/8ste finale van de Champions League.

De Kerstactie, de veiling van shirts en speciale items en belevenissen, haalde vannacht een recordopbrengst van maar liefst 106.400 euro op ten voordele van de Belgian Homeless Cup, een organisatie die inzet op voetbal als middel om mensen die kampen met dak- en thuisloosheid opnieuw te integreren in de samenleving.

Het meest gegeerde shirt in de veiling was dat van Jelle Vossen. Ondanks zijn blessure werd er 1289 euro geboden op het shirt van de spits van Club Brugge. Hiermee ging hij nipt zijn ploeggenoot Hans Vanaken voor. Op zijn shirt werd 1280 euro geboden. Het podium wordt vervolledigd met het shirt van Gouden Stier Ally Samatta. Op het shirt van de spits van competitieleider KRC Genk werd 1020 euro geboden.

De meest gegeerde special was een VIP-arrangement voor een wedstrijd uit de 1/8ste finale van de Champions League aangeboden door Proximus, dat voor 1700 euro de deur uitging, gevolgd door de aftrap van Standard de Liège - RSC Anderlecht (VOO sports) die 1600 euro opbracht en de finale van de Champions League in de Medialaan-sport-studio met analisten Gilles De Bilde en Johan Boskamp (1500 euro). Het VIP-arrangement voor het Gala van de Gouden Schoen, aangeboden door Het Laatste Nieuws, de wedstrijden naast commentatoren Filip Joos (Play Sports) en Peter Vandenbempt (Sporza) en het partijtje golf met Marc Degryse brachten elk iets meer dan 1000 euro op.

"De Pro League is bijzonder tevreden met het resultaat van deze Kerstactie. Niet alleen halen we een enorm mooi bedrag op voor de Belgian Homeless Cup, de reacties van de fans, de clubs en de partners tonen aan dat zij bewust het werk van onze sociale partner mee willen steunen. De Belgian Homeless Cup schrijft een bijzonder waardevol verhaal, waar voetbal een middel is om mensen die het moeilijk hebben opnieuw vertrouwen en kracht te geven. We zijn trots dat we hier met het ganse profvoetbal onze bijdrage aan kunnen leveren", aldus Stijn Van Bever, woordvoerder Pro League.

Alle winnaars van zowel shirts als items worden vandaag nog gecontacteerd door de Pro League voor de praktische afhandeling.