Wie tegen de raad van de weerman in toch een trainingstocht tijdens de hittegolf maakt, kan wel wat tips gebruiken om zijn of haar lichaam niet zo snel te laten opwarmen tijdens het fietsen. We trokken ten rade bij coach Wim Van Hoolst van Energy Lab en die had een paar tips uit het profpeloton.

"Als je sport in de hitte warmt je lichaam steeds meer op. Hoe snel dat proces gebeurt, verschilt van persoon tot persoon", legt Wim Van Hoolst van Energy Lab uit. "Bij Lotto Soudal heeft de ploegleiding een methode om de hersenen wijs te maken dat de lichaamstemperatuur lager is dan ze werkelijk is en koelen de hersenen af. Zo blijft de lichaamstemperatuur gelijk of zakt ze zelfs een beetje tijdens een inspanning in warm weer. Je kunt hetzelfde als de profs doen door een koel voorwerp, bijvoorbeeld een zakje ijs, in je nek te leggen. Omdat dit punt dicht bij de hersenen ligt, gaan ze wat afkoelen. Daarnaast kun je ook nog gekoelde dranken drinken. Ook daardoor zakt de kerntemperatuur in je lichaam."

Voor profs is het natuurlijk eenvoudig om gewoon wat ijs te vragen aan de ploegleider in de volgwagen, maar voor recreanten is het minder eenvoudig. Maar ook wij kunnen zoeken naar oplossingen. Zo kan je stoppen aan een tankstation om een ijskoud drankje uit de koelkast te kopen of (smakelijk, alvast!) een ijsje te bestellen. Je legt het eerst even in je nek om af te koelen en kan er daarna van genieten terwijl je het opeet of -drinkt. Een alternatief is om je bidon grotendeels te vullen met ijsblokjes, zodat je die het eerste uur af en toe eens in je nek kan leggen. Het tweede uur heb je dan nog een relatief koele bus sportdrank om van te profiteren. Neem uiteraard liefst een witte bidon.

En denk eraan dat je best niet tijdens de warmste uren van de dag sport, en zeker geen te lange of intensieve trainingen doet in deze hitte.

Dit artikel verscheen in cycling.be magazine. Abonneer je HIER op cycling.be magazine en krijg er een handig fietscadeau bovenop!