Fietsen op een overdekte piste is een aantrekkelijk alternatief tijdens de koude, natte en donkere wintermaanden. Om optimaal te genieten van de voordelen van je baantrainingen, hebben we zeven tips verzameld.

De voordelen van trainen op de piste zijn legio: je fietst binnen in de warmte, je materiaal wordt niet vuil, je kweekt extra techniek en souplesse. Redenen genoeg om enkele tips te overlopen die naar een perfecte pistetraining leiden. Maar rijden op de piste houdt ook enkele gevaren in. Ook die sommen we op.

1. Gebruik enkel een pistefiets!
Je kunt enkel een pistefiets gebruiken. Die zijn ter plaatse te huur. Met de eigen racefiets de piste betreden, is verboden. Een pistefiets heeft geen remmen, geen versnellingen en de ketting kan enkel voorwaarts draaien. Je moet altijd blijven duwen. Je benen stilhouden is geen optie. Dat is wat ze bedoelen met een 'vast verzet'.

2. Piste betreden
Vooraleer je de wielerpiste betreedt, moet je eerst je schoenen in je pedalen inklikken terwijl je je vasthoudt aan de reling aan de binnenzijde van de piste. Eens ingeklikt, begin je te fietsen op de horizontale strook (dus nog niet op de helling). De snelheid hierbij is heel rustig en dient voornamelijk om wat op te warmen of - indien het de eerste keer is - te wennen aan de fiets. Hou er vanaf nu rekening mee dat je niet meer mag stoppen met trappen!

3. Tussen de lijnen
Wanneer je je voldoende hebt opgewarmd, kun je één zone hoger fietsen op de piste. Deze is blauw gekleurd en heet de Côte d'Azur. Hier is nog steeds geen hellingsgraad, zodat je nog rustig kunt fietsen. Indien je nog iets meer naar rechts opschuift, kom je een witte en daarnaast een rode lijn tegen. Fietsen tussen deze twee lijnen betekent dat je het tempo al wat moet verhogen (minstens 25 km/u) omdat je hierbij op de schuine kant van de piste fietst.

Vooral in de bochten zelf dien je extra te trappen, want die bochten zijn steiler dan de rechte stroken. Je kunt dus op de rechte stroken het tempo iets laten vieren om dan in de bochten wat harder te trappen. Hoe meer je nu naar rechts gaat rijden, hoe sneller je moet fietsen om tegemoet te kunnen komen aan de hellingsgraad. Ook dien je je steeds iets meer te 'leggen' in de bochten om je positie zo loodrecht mogelijk op de piste te houden.

4. Inhalen
Rijdt er iemand voor je uit aan een trager tempo dan jij, dan moet je hem of haar altijd rechts inhalen. Ook is het raadzaam om bij het switchen van een hoge naar een lagere zone, dat te laten merken aan fietsers die achter jou rijden door een gebaar én door kort te versnellen.

5. In groep rijden
Als je een treintje wil vormen en elkaar wil aflossen, is het de taak van de eerste fietser om eerst wat te versnellen, vervolgens naar een hogere ring te fietsen en zich zo te laten uitzakken tot hij weer achteraan de groep kan aansluiten. Als je dit wil doen, geef je ook een signaal met de hand op de rug, zodat de achterliggers weten wat je van plan bent. Zorg dat je je voorwiel rechts van het achterwiel van je voorligger houdt. Op die manier vermijd je terug mogelijke valpartijen door renners die plots naar links uitwijken. Het meest veilige is om altijd recht achter elkaar te fietsen.

6. Let op met intensiteit
Je zal snel merken dat fietsen op de piste intensiever is dan fietsen op de weg. De hellingsgraad van de verschillende stroken maakt het extra lastig. Het is dan ook een training die eerder aansluit op het trainen van de intensieve uithouding. In groep rijden is voor sommigen al helemaal te intensief omdat je in groep telkens hoger en dus ook intensiever rijdt. 

7. Goed winteralternatief?
Rijden op de piste is een goed alternatief om in de wintermaanden de intensieve uithouding te prikkelen, maar deze trainingsvorm leent zich niet altijd tot het optimaliseren of uitbouwen van de basisuithouding. Dat wil niet zeggen dat je geen basisconditie kunt trainen op de piste. Je moet je dan voornamelijk concentreren op de persoonlijke hartslagzones en je vooral niet teveel laten verleiden tot het volgen van een groep die te snel rijdt.

Als je van plan bent om op de piste te gaan rijden, zorg er dan voor dat je in de eerste sessies telkens korte intervalblokjes doet. Die wissel je dan af met voldoende recuperatie tussenin. De recuperatietijd kun je week na week inkorten waardoor je na een aantal sessies continu aan de hogere intensiteiten fietst.

WAAR?

In België hebben we voorlopig maar één toegankelijke, overdekte wielerpiste in Gent. Het Vlaams Wielercentrum Eddy Merckx heeft voldoende uren waarop recreanten toegelaten zijn en je kan er makkelijk fietsen huren. Ook initiaties zijn er mogelijk. Binnen enkele jaren zou er een tweede overdekte wielerbaan komen in Zolder. Woon je in het zuiden van West-Vlaanderen, dan is de nieuwe, overdekte velodroom van Roubaix (naast zijn bekende broer in open lucht) een mooi alternatief. Er zijn ook niet-overdekte pistes in Brugge, Roeselare (Rumbeke), Oostende, Zemst (Elewijt), Hulshout, Beveren, Wilrijk, Peer, Alleur, Charleroi, Rebecq en Rochefort.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer ligt nu in de winkel en brengt heel wat lekkers mee: je kan niet alleen meer dan 1300 euro aan kerstcadeaus winnen, maar we kruipen ook in het hoofd van Wout van Aert, gaan fietsen met Katie Compton, maken een verre verplaatsing van een cross in België naar Tsjechië, blikken terug met Roland Liboton en Hennie Stamsnijder, spreken met Annemarie Worst, kijken terug op het wielerjaar 2018 en overlopen de veranderingen die er aankomen in 2019. Verder: de velofiel in Saartje Vandendriessche, de eerste tubeless raceband van Continental, tips en recepten voor lekker warme wintervoeding, tests van de Look 795 Blade RS Disc en Cannondale System Six, tips om een verstuikte enkel te verzorgen en een krakend bracket te verhelpen, materiaaltests, en veel meer!