Een recente studie toont het voordeel aan om met de elektrische fiets bv. naar het werk te rijden. E-bikers zweten namelijk drie keer minder in vergelijking met normale fietsers en kunnen dankzij een lagere hartslag bij aankomst meteen met het werken starten

De warme zomer heeft veel mensen de kans gegeven om buiten te bewegen of hun woon-werkverkeer te veranderen van een reis in een bedompte trein naar een rit op de fiets. Echter, met lichaamsbeweging, komt de gevreesde bijwerking - zweet. Donkere plekken onder de oksels, een onfris ruikende garderobe en zweet op ongewenste plekken zijn slechts enkele factoren die een fietstocht naar het werk onaangenaam kunnen maken. Zelfs met douches op kantoor is het lastig om sportkleding en werkkleding mee te slepen in een tas.

Een wetenschappelijk onderzoek bij een Formule 1-testfaciliteit in opdracht van fietsonderdelenfabrikant Shimano, toonde aan hoe nuttig e-bikes kunnen zijn voor mensen die op zoek zijn naar zweetvrije fietsritten. Elektrische fietsen (kortweg e-bikes) zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. Ze bieden woonwerkfietsers de mogelijkheid om sneller en gemakkelijker naar het werk te gaan en helpen fietsers van alle achtergronden, of het nu mensen zijn die niet vaak gefietst hebben, of ervaren fietsers die graag profiteren van motorondersteuning.

Eén van de eerste onderzoeken had als doel om het verschil in zweetratio tussen een e-biker en een gewone fietser te meten, het onderzoeksproject onderzocht ook de verschillende niveaus van inspanning tijdens een gemiddelde fietsrit in een Europese stad. Zes deelnemers reden 30 minuten in een warmtekamer ingesteld op 28°C, eenmaal op een Shimano Steps E6100 aangedreven e-bike en een keer op een gewone fiets. Hun hartslag, de kerntemperatuur van hun lichaam, de ervaren inspanning (RPE), de krachtoutput en het zweetvolume, gemeten door het voor- en na gewicht, werden geregistreerd.

De opvallende resultaten van het onderzoeksproject waren:
- Respondenten op de e-bike zweetten 3,1 keer (350 ml) minder dan op een gewone fiets (opmerking: de ingestelde temperatuur van 28° speelt daarin uiteraard ook een rol).
- Respondenten op de e-bike hadden een gemiddelde afwerkingshartslag die 63 slagen lager is dan die van de gewone fietser.
- Deelnemers op de reguliere fiets hadden een kerntemperatuurstijging van 0,9 °C meer dan op de e-bikes.

Na de e-bike-test vertoonden de deelnemers weinig of geen zweetplekken op hun kleding en weinig fysiologische stress. Terwijl na de normale fietstest de deelnemers doorweekte kleding hadden door een groot zweetvolume en een hoge inspanningswaarde.

De belangrijkste verschillen tussen deelnemers aan het einde van beide fietstesten waren:
- Gemiddelde RPE: 1.6 (e-bike) geclassificeerd als 'licht tot gemakkelijk' versus 4.1 (gewone fiets) 'geklasseerd als moeilijk'.
- Gemiddelde kerntemperatuur: 37,5°C (e-bike) versus 38,4°C (gewone fiets).

Als commentaar op het onderzoek zegt Pieter Vincent van Shimano: "Deze studie laat zien hoe perfect e-bikes zijn om ons te verplaatsen. Door fietsen te gebruiken met onze Shimano Steps e-bikesystemen kunnen fietsers koel, rustig en zweetvrij blijven en bovendien sneller en frisser op hun bestemming aankomen dan bij vele andere vormen van transport."

De hoofdwetenschapper van Sports Science Agency, Jack Wilson, zegt: "De belangrijkste bevindingen van dit onderzoek tonen aan dat fietsers met een e-bike hun rit naar het werk kunnen volbrengen zonder zich zorgen te maken over zweet en over fysiologische belasting. Het is redelijk om te veronderstellen dat de voordelen van lichaamsbeweging blijven bestaan en dat e-bikes een goede introductie kunnen zijn voor diegenen die vinden dat ze niet fit genoeg zijn om op een reguliere fiets naar hun werk te fietsen."

Voor diegenen die hun fietsconditie op peil willen houden, maar de bijwerkingen van een zweterig lijf en bijbehorende kleding willen vermijden, is aangetoond dat e-bikes een praktische manier zijn om op het werk aan te komen, veel minder warm, minder bezweet en minder vermoeid, terwijl ze toch de fysieke en mentale voordelen van lichaamsbeweging hebben en de stress van het openbaar vervoer vermijden.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer ligt nu in de winkel en brengt heel wat lekkers mee: je kan niet alleen meer dan 1300 euro aan kerstcadeaus winnen, maar we kruipen ook in het hoofd van Wout van Aert, gaan fietsen met Katie Compton, maken een verre verplaatsing van een cross in België naar Tsjechië, blikken terug met Roland Liboton en Hennie Stamsnijder, spreken met Annemarie Worst, kijken terug op het wielerjaar 2018 en overlopen de veranderingen die er aankomen in 2019. Verder: de velofiel in Saartje Vandendriessche, de eerste tubeless raceband van Continental, tips en recepten voor lekker warme wintervoeding, tests van de Look 795 Blade RS Disc en Cannondale System Six, tips om een verstuikte enkel te verzorgen en een krakend bracket te verhelpen, materiaaltests, en veel meer!