"Techniek is dé doorslaggevende factor in het veldrijden", stelt drievoudig wereldkampioen Erwin Vervecken in de Crossgids van cycling.be magazine. Voor zij die van plan zijn om hun crossfiets van stal te halen, zetten we de basics nog even op een rijtje, inclusief tal van handige tips & tricks.

Een goede veldrijder moet van alle markten thuis zijn. Hij moet vinnig en wendbaar zijn, voortdurend kunnen accelereren, een spurtje kunnen trekken, over balken kunnen springen en een korte klim kunnen verteren. En dat alles aan een enorme intensiteit en een hoge hartslag. Op bepaalde aspecten kan je trainen, terwijl andere zaken grotendeels aangeboren zijn. "Talent is - nog meer dan in het wegwielrennen - dé cruciale factor in het veldrijden", weet Erwin Vervecken. "En een van de kernelementen van dat talent is techniek, net omdat je er zonder veel inspanning toch een belangrijk verschil mee kan maken."


BOCHTENTECHNIEK

Een goede bochtentechniek is de absolute basis van een goede veldrittechniek. Zeker tijdens wedstrijden in het begin van het seizoen, wanneer de parcoursen er nog droog en snel bijliggen, is het cruciaal om de bochten optimaal aan te snijden. "Het is zaak om zo'n bocht aan de ideale snelheid in te gaan en die snelheid ook aan te houden, om zo uiteindelijk even snel uit de bocht te komen", vertelt drievoudig wereldkampioen Erwin Vervecken. "Veel hangt uiteraard af van hoe scherp en glad zo'n bocht is. In een droge bocht van minder dan 90 graden moet je nauwelijks aan je rem komen en moet je je echt door de bocht durven 'smijten'. Daarbij moet je achterste een deel van het werk doen. Iemand als Mathieu van der Poel heeft dat perfect onder de knie en weet de rest zo telkens weer onder druk te zetten, zodat ze na een tijdje telkens kleine gaatjes moeten dichten en uiteindelijk vaak helemaal breken."

Wie een bocht snel wil nemen, moet eerst en vooral de juiste snelheid vinden om hem aan te snijden. "Als je nog moet corrigeren of extra moet remmen, verlies je te veel snelheid of ga je in het slechtste geval onderuit. Het is dan ook beter om voor de bocht een beetje af te remmen en al opnieuw te beginnen trappen wanneer je de bocht effectief aan het nemen bent, zodat er meer druk op je banden terechtkomt en de snelheid hoger zal liggen bij het uitdraaien van de bocht."

"In natte bochten ligt de snelheid uiteraard lager en komt het er vooral op aan om goed te balanceren en je zwaartepunt niet te ver te laten overhellen. Als er sprake is van zware modder met spoorvorming, moet je het traject dan weer heel goed lezen. Dat ideale traject verandert immers heel vaak - ook tijdens de cross. Tracht hoe dan ook altijd de controle te behouden. Als je op de limiet rijdt, worden er sneller fouten gemaakt. Het is dus best om net onder die limiet te blijven, want een foutje levert vaak meer schade op en breekt de cadans."


BALKJES EN BOOMSTAMMEN

Er zijn tegenwoordig nog maar weinig crossen waarin er geen balken of boomstammen op het parcours liggen. "Er bestaan verschillende springtechnieken, maar de meest gebruikte methode is die waarbij je - met je handen op je remmen - je voorwiel over de balk trekt en het achterwiel automatisch bijtrekt met je pedalen", legt Erwin Vervecken uit. "De 'Erik De Vlaeminck-techniek', waarbij je op snelheid hoogte wint en zo over de balk zweeft, kan verkeerd uitpakken als je mist, maar biedt je wel het grootste voordeel omdat je nauwelijks moet inboeten aan snelheid.  De 'Danny De Bie-techniek' - eerst je voorwiel op de balk zetten en nadien je achterwiel bijtrekken - biedt je meer zekerheid bij een eventuele misser, maar zorgt er ook wel voor dat de snelheid lager ligt."

Het 'balkjesspringen' kan je best zo jong mogelijk beginnen trainen, benadrukt Vervecken: "Dat geldt trouwens voor alle crosstechnische aspecten. De betere renners van de huidige en vorige generaties begonnen vaak al tussen hun achtste en hun tiende te crossen, een voordeel dat je amper kan inhalen als je op latere leeftijd in de sport stapt."

Lees het volledige artikel in het oktobernummer (+ Crossgids) van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer ligt nu in de winkel en brengt heel wat lekkers mee: je kan niet alleen meer dan 1300 euro aan kerstcadeaus winnen, maar we kruipen ook in het hoofd van Wout van Aert, gaan fietsen met Katie Compton, maken een verre verplaatsing van een cross in België naar Tsjechië, blikken terug met Roland Liboton en Hennie Stamsnijder, spreken met Annemarie Worst, kijken terug op het wielerjaar 2018 en overlopen de veranderingen die er aankomen in 2019. Verder: de velofiel in Saartje Vandendriessche, de eerste tubeless raceband van Continental, tips en recepten voor lekker warme wintervoeding, tests van de Look 795 Blade RS Disc en Cannondale System Six, tips om een verstuikte enkel te verzorgen en een krakend bracket te verhelpen, materiaaltests, en veel meer!