Mathieu van der Poel kan met een fiets rijden: dat staat vast. Hij toonde zijn kunde opnieuw door dit weekend in Zonhoven toch nog recht te blijven ondanks een wel héél warm momentje in de Kuil. Ook jij kunt iets opsteken van hoe hij de situatie wist te redden.

Van der Poel besefte zelf ook dat hij dicht bij een val kwam. Op Instagram plaatste hij het filmpje van de beruchte passage door de Kuil in Zonhoven en noemde hij het een "Close call", waarbij hij eraan toevoegde: "love it". Dat typeert hoe technisch onderlegd de Nederlander is en hoe graag hij wordt uitgedaagd op de fiets.

Als we de situatie even onder de loep nemen, zien we dat Van der Poel eigenlijk niets fout doet in de aanloop: hij houdt zijn gewicht goed naar achteren. Dat is noodzakelijk, want om je balans perfect te hebben, moet je jouw gewicht mooi boven de fiets houden. Bij een afdaling betekent dat dat je naar achteren moet. Als je namelijk je lichaam op dezelfde manier houdt als op het vlakke, komt je zwaartepunt veel te ver naar voren ten opzichte van de fiets, wat betekent dat je bij het minste obstakel over je fiets wordt gekatapulteerd.

Tegelijk zorgt Mathieu dat zijn benen (knieën licht gebogen en hielen naar beneden) maar zeker ook zijn armen als schokdempers werken. Met gestrekte armen kun je geen oneffenheden opvangen, terwijl je met een lossere stijl net de fiets meer zijn weg laat kiezen én onverwachte situaties kunt opvangen. Dat was zijn redding, want door zijn houding kan hij zich nog uit een netelige positie redden. Door deze typische mountainbikehouding voor steile afdalingen vliegt hij niet meteen over zijn stuur, maar heeft hij nog net voldoende tijd om met een reflex zijn lichaam laag op de fiets te houden en een val te vermijden.

Hoe het komt dat Van der Poel dit net op die plaats tegenkomt, had Erwin Vervecken al uitgelegd in het oktobernummer van cycling.be magazine: "Je moet er rekening mee houden dat er op twee derde van de afdaling een wipje onder het zand zit. Als je net op die plek aan het wringen bent in het verkeerde spoor, krijgt je stuur een serieuze slag te verwerken. Te meer omdat je op dat punt aan je topsnelheid zit." De truc bestaat er volgens Vervecken daarom uit vooral je fiets het werk te laten doen in de afdaling: "Knijp niet te hard in je stuur en laat je fiets een beetje zijn eigen weg gaan. Je kunt het vergelijken met de techniek om over kasseien te rijden. Je mag niet te veel tegenwerken, want dan ga je uit het door jou gekozen spoor. Maar ook niet te weinig, of je verliest de controle over het stuur."

Bekijk de bijna-crash van Mathieu van der Poel hier nog eens:

Close call, love it 😍 #luckyme @playsportsbe

Een bericht gedeeld door MVDP (@mathieuvanderpoel) op

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het juninummer van cycling.be magazine ligt in de winkel, met op de cover Mark Cavendish die jaagt op het zegerecord van Eddy Merckx in de Tour. Verder: Michal Kwiatkowski, de chocolatier in Jasper Stuyven, het Belgisch kampioenschap volgens Van Avermaet en Gilbert én een parcoursverkenning van dat BK in Binche, Fietsen Met Dylan Teuns, Sofie De Vuyst die terugvocht na een zwaar ongeval, vooruitblik op de Giro Rosa, Mikel Landa, revelatie Remco Evenepoel, ... De actieve wielerfanaat heeft even veel keuze in dit magazine, met de zin en onzin van preventieve hartscreenings, de grote fietsbrillentest, fietsen in Zwitserland, het verhaal van Ludo Dierckxsens in de Mallorca 312, Gran Fondo Il Lombardia, fietsvragen beantwoord over conditie onderhouden op reis en het nut van crossfit, fietstests van de Specialized Stumpjumper en Smets Aero, en veel meer.