Een steeds ruimer wordend aanbod, de verbeterde compatibiliteit tussen banden en velgen, het verbeterde montagegemak ...: het moment is aangebroken om een stand van zaken te geven over de tubelesstechnologie voor racefietsen. In dit derde en laatste deel gaan we dieper in op tubelesswielen.

Wie nieuwe racewielen zoekt, kijkt maar beter na of de kandidaten 'tubeless-ready' zijn. De techniek staat intussen goed op punt en biedt tal van voordelen. Wil je nog niet meteen overstappen, dan weet je dat jouw velgen tenminste klaar zijn voor de switch. Er is een onderscheid tussen tubeless-ready, waarbij er een tubelessvelglint gemonteerd is of optioneel moet worden gemonteerd om de velg luchtdicht te krijgen, en écht tubeless, waarbij het velgbed helemaal dicht is en er dus geen extra lint nodig is.

 

Fulcrum Racing Zero Competizione (1.247 euro)

De Racing Zero Competizione is zeker niet goedkoop voor een aluminium wielset, zelfs al heeft hij keramische lagers en een indrukwekkend laag gewicht van 1.475 gram, maar er zijn wel wat zaken die in zijn voordeel spreken. Zo is hij echt tubeless, want in het velgbed zitten geen spaakgaten. Je moet dus geen velglint plaatsen. Gewoon ventiel vastdraaien, banden monteren en gaan! Dat monteren van een tubelessband gaat trouwens heel vlot. Bovendien rijdt deze Competizione erg strak. Met de stijfheid zit het helemaal goed, waardoor sprinten en rechtopstaand klimmen een plezier worden. De rode naven en rode spaak moeten uiteraard passen bij jouw fiets, maar als dat het geval is, dan zien deze wielen er even snel uit als ze aanvoelen.

www.fulcrumwheels.com

 

detail
Fulcrum Racing Zero Competizione.

 

Zpeed Pro 3.5 FCC TR (1549,99 euro)

De Zpeed Pro 3.5 FCC TR is een full-carbon middelhoge set voor velgremmen, met een genereuze interne velgbreedte van 19 mm. Ze zijn met Sapim CX-Ray Aero-spaken rond een lichte en betrouwbare DT Swiss 240s-naaf gevlochten. De fabrikant maakt gewag van een totaalgewicht van 1.400 gram, en tot onze verbazing bleek dat volgens onze weegschaal ook te kloppen. Met zo'n aangenaam lichte set is accelereren een makkie, terwijl de 35 mm hoge velgen helemaal niet windgevoelig zijn. We monteerden de eveneens geteste Hutchinson-banden er tubeless op, en dat verliep vlot en letterlijk vlekkeloos. De prijs laat zich verantwoorden door de geleverde kwaliteit.

www.actionsports.be

detail
Zpeed Pro 3.5 FCC TR.

 

Vision Metron 40 SL Disc (1.950 euro)

Met deze Metron 40 SL Disc kan je aan de slag gaan zoals met een bouwdoos. Je kan hem ombouwen van steekas naar snelspanner en er zijn adapters om de Centerlock-remschijfbevestiging om te bouwen naar eentje voor zes bouten. Wie bijvoorbeeld nog een oude schijfremfiets met ouderwetse snelspanners heeft, kan deze set dus gerust kopen in de wetenschap dat hij daarna kan worden omgebouwd om bij moderne steekassen te passen. We vervingen het gewone velglint door een tubelesstape en konden meteen aan de slag. De tubelessbanden pasten onmiddellijk en er trad geen luchtverlies op - meer moet dat niet zijn. Bij de eerste ritjes viel op hoe strak deze Visions rijden. Door de stijfheid gaat het dadelijk goed vooruit. Het gewicht van 1.560 gram is zeker aanvaardbaar. En met een schijfremfiets heb je altijd het voordeel dat je mooie carbon velgen niet afzien bij het remmen.

www.visiontechusa.com

detail
Vision Metron 40 SL Disc.

 

Campagnolo Bora WTO 45 (2.160 euro)

De Bora WTO 45-wielen zijn de nieuwste aanwinst bij Campagnolo. Ze worden ook beschikbaar voor schijfremmen, maar bij de velgremversie sta je dankzij het AC3-remoppervlak zo snel stil als je maar wil. En als je remt, zullen de mensen rond jou het gehoord hebben, want het geluid valt op. Door dat geluid merk je ook dat de velgen tegen de remblokken aanlopen wanneer je sprint. We dachten eerst aan een slap wiel of slecht geplaatste remblokken, maar de velgen bewegen nauwelijks als je ze met de hand heen en weer duwt. Stijf zijn ze dus wel, en dat lijk je ook te voelen als je accelereert, maar het zou net die stijfheid kunnen zijn die ervoor zorgt dat ze tegen de rem aanlopen. Een klein beetje meer ruimte laten tussen velg en remblok bleek de oplossing. De velgen zijn trouwens eenvoudig tubeless te krijgen, want het velgbed is helemaal dicht. De tubelessventielen worden netjes meegeleverd, zodat je niet op zoek moet naar een ventiel dat lang genoeg is. Qua tubelesscapaciteiten doen ze het perfect: ze laten geen lucht ontsnappen, de banden klikken mooi vast en ze werken foutloos met de verschillende tubelessbanden. Net als de Visions hebben ze een interne velgbreedte van 19 millimeter om bredere banden mooi rond te laten opbollen. Met hun gewicht van 1.496 gram maken ze het de concurrentie niet gemakkelijk.

www.campagnolo.com

detail
 Campagnolo Bora WTO 45.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder,... Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Catalonië, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!