De vorige Roadmachine vonden we al een schitterend ding dat zijn job als comfortracer perfect invulde. We waren bij de voorstelling van het nieuwe model dan ook niet alleen geïnteresseerd in de verbeteringen, maar ook benieuwd of BMC trouw was gebleven aan de kwaliteiten van het uittredende model.

Het gewicht zit sowieso goed, met 895 gram voor een frame in maat 54 en 380 gram voor de voorvork. In het rijk van de 'endurance racers' zijn dat knappe cijfers. Hetzelfde geldt voor de stijfheid, met een 5 procent hogere bracketstijfheid en 20 procent hogere torsiestijfheid. Hoe stevig je ook aan het stuur sleurt tijdens het sprinten, de fiets zal geen krimp geven. Het komt ook de stuurvastheid ten goede. Qua comfort kan BMC nog indrukwekkendere data voorleggen: terwijl de vorige Roadmachine al erg soepel werd bevonden, moet deze nieuwe telg maar liefst 25 procent comfortabeler te zijn. Je kan je door dat soort stellingen in slaap laten wiegen, maar wij hadden door onze eerdere ervaringen met dit model nog meer zin om de 2020-uitvoering aan de tand te voelen.

ONMISKENBAAR ZWITSERS

BMC is trots op zijn iconisch design, maar laat die typische lijnen ook elk jaar evolueren. Het prachtige geïntegreerde ontwerp laat niet toe dat de kabels buitenom lopen, maar ze gaan ook niet door het stuur of de pen. Dankzij speciale puzzelspacers die je uit elkaar kan halen en een afdekkap onder de stuurpen kan je de kabels makkelijk vervangen of de stuurpen lager zetten. Op de stuurpen past een geïntegreerd steuntje voor je fietscomputer, met daaronder een lamp of camera. Om het Tuned Compliance Concept (TCC, oftewel de manier waarop naar comfort wordt gezocht) verder te verfijnen, kreeg de Roadmachine een dunne voorvork met asymmetrische poten voor een betere stressverdeling, een uitgesneden staande buis, een van smal naar breed uitlopende liggende achtervork, een platte staande achtervork die over hele lengte schokken opvangt en één centimeter lager aangrijpt op de zadelbuis én een 160 gram lichte zadelpen die dankzij een specifieke carbon layup en een D-vorm voldoende kan doorbuigen. Al die elementen werken als één systeem samen om het comfort de hoogte in te jagen.

Een stijlvolle toets daarbij is de mooie integratie van de remklauwen in de vorken. Dat soort slimme, onverwachte details in het cleane, Zwitserse design vind je over heel het frame, zoals de kettingvanger, de bevestigingspunten voor een 'fuelbox' op de bovenbuis en het eigen spatbordje dat je eenvoudig kan vastschroeven op de zadelpen als je het nodig hebt. Sommige details zitten nog dieper verborgen. Zo creëerden de ingenieurs meer afstand tussen de bovenste en onderste balhoofdlagers om een scherper stuurgedrag te bekomen. Om de ambitie van 'één fiets die alles aankan' kracht bij te zetten, is er ruimte voor banden tot 33 millimeter breed.

ALTIJD OP MAAT TE KRIJGEN

Om iedereen de perfecte pasvorm te kunnen garanderen, is de overgang naar de grotere maten wat meer lineair en natuurlijker gemaakt, zodat de verhoudingen tussen stack en reach beter kloppen. Daardoor zijn minder spacers nodig. Wil je jouw stuur zo laag mogelijk monteren, dan gebruik je de lage topcap. Zit je daarentegen wat hoger, dan is er een hoge topcap. Er zijn niet minder dan tien ICS-stuurpennen om uit te kiezen: een platte 0°-versie (om onopvallend wat hoger uit te komen met je stuur) van 55 tot 100 mm en een gewone -12°-versie van 90 tot 130 mm. Ook qua zadelpen kan je kiezen tussen één met achteruitstand of een rechte.

Het is straf dat een relatief klein merk als BMC op het vlak van innovatie vlot de strijd aankan met de grote jongens. Dat aan dit alles een prijskaartje hangt, mag dan ook niet verwonderen. Wil je het wat normaler houden, dan is er de Roadmachine 02, die het met minder integratie moet stellen, maar wel al verkrijgbaar is vanaf 2.999 euro met Shimano 105 Disc, met daarboven nog twee duurdere varianten. De Roadmachine 01 is verkrijgbaar in vier uitvoeringen van 6799 tot 10499 euro, telkens met elektronische groepen. De aparte frameset is in het Amber of Stealth-zwart te verkrijgen.

Lees onze test van de BMC Roadmachine 01 One met Sram Red eTap AXS in het julinummer van cycling.be magazine, vanaf 27 juni in de winkel!