De zomer brengt meestal goed weer met zich mee. En dat nodigt misschien uit om wat vaker te gaan fietsen, met soms overtraining tot gevolg. Maar hoe weet je nu wanneer je te veel getraind hebt? Daar is een simpel trucje voor.

Overtraining en overbelasting kan je opsporen via de rustpols (hartslag in rust). Wanneer het hart in rust 5 slagen hoger slaat dan normaal, dan is het aangeraden om het die dag wat rustiger aan te doen. Een verhoging van 10 slagen boven je normale rustpols wijst op oververmoeidheid of ziekte en betekent absolute rust gedurende 3 dagen of langer.

De rustpols meet je 's morgens net na het ontwaken, liggend op de rug. Bij een verhoogde ochtendpols voel je je vaak ook niet 100% fit en gezond. Indien je last hebt van een prikkelende keel, niezen of een loopneus, kan je aan een rustige intensiteit blijven sporten. Indien je je slap voelt en ook spierpijn hebt, dan is het af te raden om te gaan trainen.

Luister naar je lichaam

Pijn aan bv. de knie zijn typische voorbodes van blessures. Negeer deze signalen niet en ga eventueel langs bij een specialist vooraleer de pijntjes uitgroeien tot een echte sportblessure.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder,... Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Catalonië, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!