Is Antwerpen een fietsvriendelijke stad? Als we de Bicycle Cities Index 2019 mogen geloven alleszins wel! Onderzoekers namen negentig steden van over de hele wereld onder de loep en berekenden een totaalscore op basis van zestien verschillende parameters. Antwerpen moet in de algemene rangschikking enkel Utrecht en Munster laten voorgaan, Brussel doet het beduidend minder goed met een 55e stek.

De Bicycle Cities Index is een initiatief van de Duitse verzekeraar Coya, die negentig grote, kleine en middelgrote steden uit de hele wereld beoordeelde op basis van een hele reeks parameters. Niet alleen het procentuele fietsgebruik en de kwaliteit van de wegen en de fietsinfrastructuur werden in rekening gebracht, maar ook het weer (gemiddeld aantal uren zonneschijn, millimeter neerslag en dagen met extreem weer), het algemene veiligheidsniveau, investeringen in fietsinfrastructuur, fietsgerelateerde criminaliteit, het aantal (dodelijke) fietsongelukken, de hoeveelheid fietsdiefstallen, het aantal fietsenwinkels, het aandeel deelfietsen en deel- en fietsverhuurfaciliteiten en de populariteit van fietsgerelateerde evenementen zoals autovrije dagen.

Dit alles leverde enkele verrassende resultaten en onthullende statistieken op. Utrecht laat de concurrentie ver achter zich met een prima totaalscore van 77,84. Het Duitse Munster volgt op de tweede plek met 66,15. Antwerpen is (ietwat) verrassend derde met een score van 60,51 en haalt het zo nipt van Kopenhagen (60,46) en Amsterdam (60,24). Wat opvalt, is dat er met Munster, Bremen, Hannover, Hamburg, Leipzig, Nuremberg en Berlijn maar liefst zeven Duitse steden in de top 20 prijken. Duitsland is met vijftien steden dan ook de best vertegenwoordigde natie in de Bicycle Cities Index. Brussel scoort de helft minder goed als Antwerpen (30,98) en strandde daarmee op een 55e plaats. Het Nigeriaanse Lagos is troosteloos laatste (11,81).

Wil dit zeggen dat het al rozengeur en maneschijn is voor Antwerpse fietsers? Uiteraard niet. Het aantal fietsdoden (1,61 per 100.000 fietsers), de hoeveelheid fietsongevallen (1.165,81 per 100.000 fietsers) en de score voor fietsdiefstallen (84,61) liggen relatief hoog, en het weer zit uiteraard ook niet altijd mee. Qua specifieke fietsinfrastructuur kan het evenzeer stukken beter, zo blijkt. Dit alles wordt echter ruimschoots gecompenseerd door andere parameters zoals het fietsgebruik (een achtste plek met 28,9 %), het aantal fietswinkels (73,57 per 100.000 fietsers), de hoeveelheid deelfietsen (met Antwerpen als primus) en de deelfietsfaciliteiten (enkel Bordeaux doet beter). Kortom: een verdienstelijk resultaat voor de Scheldestad, al is er op bepaalde vlakken zeker nog werk aan de winkel!

De volledige studie kan u hier raadplegen.