Wie al eens de start van een profwedstrijd heeft bijgewoond, is ongetwijfeld onder de indruk geraakt van de pareltjes van fietsen waarop de profs koersen. Maar ook de blinkende rennersbussen mogen er wezen. Elke WorldTour-ploeg is wel vertegenwoordigd met zo´n mastodont in het rennerspark. Cycling.be mocht voor de start van Luik-Bastenaken-Luik een exclusief kijkje nemen in de teambus van Lotto Soudal, een 'state of the art' huis op zes wielen met een aankoopprijs van een duizelingwekkende 535.000 euro. Kijk je mee?

Drie bussen heeft het team van Marc Sergeant in zijn 'service course' staan. Daarvan is deze het paradepaardje. De rood-witte Van Hool-bus met geblindeerde ruiten werd eind 2016 splinternieuw aangekocht door brandstoffensponsor G&V Energy Group. Het vehikel doet steevast dienst als luxueuze uitvalsbasis van de renners voor en na de belangrijkste koersen van het seizoen, zoals de grote klassiekers en de Ronde van Frankrijk.

Bij het opstappen aan de voorkant van de bus zijn de brede en comfortabele leren stoelen de eerste objecten die ons pad kruisen. Elke renner krijgt zijn eigen stoel toegewezen en heeft naast die stoel de nodige ruimte om persoonlijke spullen te deponeren. Langs elke stoel is ook een stopcontact voorzien. De stoelen zijn stuk voor stuk draaibaar, zodat de renners indien nodig in een cirkel kunnen zitten, bijvoorbeeld tijdens de briefing voor de wedstrijd.

 

detail

 

Renners verbranden energie, véél energie. De koelkasten nemen dan ook een zeer prominente plaats in. Drie stuks zijn er aan boord van deze bus, en die worden voor elke koers goed gestoffeerd. "Het personeel plaatst de gezonde voeding vooraan en de minder gezonde keuzes - met meer suikers - achteraan, zodat ze wat uit het zicht staan", vertelt onze gids Heike Loose, die instaat voor de hospitality bij Lotto Soudal. "Alle beetjes helpen om de renners bewust met hun voeding te laten omgaan."

 

detail

 

ETEN, ETEN EN NOG EENS ETEN

Loose trekt naast de eerste koelkast een kastdeur open, en ook daar treffen we een karrenvracht aan voedsel aan. Op elk schapje zien we energierepen, energy gels, proteïnerepen en snacks van voedingssponsor Sanas, en dat in alle geuren en kleuren. De schuif onder de schappen met krachtvoer herbergt dan weer een hele apotheek aan voedingssupplementen van Sanas, met farmaceutische benamingen zoals carnitol, guaranol en aminobolan.

detail

 

Halverwege de bus vinden we twee aparte toiletten terug: eentje met een wc-pot - voor de grote boodschap, uiteraard - en eentje met enkel een urinoir. Het volgende deurtje brengt ons in de badkamer, die uitgerust is met een kleine douche, zodat de renners zich meteen na de wedstrijd kunnen opfrissen, al wordt dit doorgaans in het hotel gedaan.

Tegenover de toiletten bevindt zich een heuse keuken, die is uitgerust met een lang aanrecht. Gekookt wordt er amper op het fornuis - daarvoor beschikt het team over een eigen cooking truck. Op dit aanrecht worden wel de recovery shakes - voor na de koers - en de bevoorradingszakjes - voor tijdens de koers - bereid. Er staat ook een grote koffiemachine, die net als bij alle andere profploegen erg in trek is bij de renners.Boven het aanrecht hangt een magneetbord met daarop de namen van de renners en hun toegekend nummer. "Dat maakt het gemakkelijker om zaken zoals de apparatuur voor de radiocommunicatie met de volgwagen en proteïneshakes bij de juiste renner te krijgen", aldus Loose. "Elke renner heeft immers zijn persoonlijke voorkeur als het op shakes aankomt." De toestellen voor de radiocommunicatie hangen inderdaad genummerd boven het deurgat van de achterste toegangsdeur. De renners hoeven hun nummer maar uit te kiezen en het toestel op te spelden.

 

detail

 


VECHTEN OM HET BED

Werden eveneens geïnstalleerd in deze bus: een wasmachine, een droogkast en drie televisieschermen waarop de koers gevolgd kan worden. Eén scherm hangt aan de buitenkant, zodat ook de supporters die aan de bus staan kunnen meegenieten. Op een weerstation aan de wand kunnen de renners zien welke kledij ze het best aantrekken naargelang de weersomstandigheden.

Achteraan de bus vinden we achter een gordijntje een kleine slaapkamer met twee bedden terug. Er staat ook een weegschaal op de grond, naast een stoel waarin de renners kunnen plaatsnemen om hun benen te laten insmeren. "Tijdens eendagskoersen worden de bedden zelden of nooit gebruikt", geeft Loose mee. "Maar tijdens de Tour wordt er - zeker onder de jonge renners en na twee weken koers - bijna gevochten voor deze bedden (lacht)."

detail