Toen we voor aanvang van de Gran Fondo Strade Bianche deze langeafstandsracer van Cinelli overhandigd kregen, konden we alleen maar denken: 'Wat een pareltje!'. We lieten ons dan ook helemaal charmeren door de dieperliggende kwaliteiten van deze moderne schijfremfiets.

Die schijfremmen zijn een welkome toevoeging aan een racefiets voor de Toscaanse grindwegen - je weet nooit wanneer de extra remkracht van pas kan komen. Het maakt de fiets net wat universeler inzetbaar: met gladde 25 millimeterbandjes blijf je mooi op het asfalt vlammen en met iets steviger rubber van 28 millimeter breed dokker je over kasseien en slechte wegen. Enig probleem: wij hadden alleen maar de Michelin Power Race Compound-bandjes die standaard op de fiets zaten. Begrijp ons niet verkeerd: dit zijn schitterende bandjes die enorm veel grip en snelheid bieden op mooie wegen, maar voor het ruwe grind hadden we liever wat robuuster rubber gezien. Na de eerste verkenning rond Siena merkten we al heel wat sneetjes in het oppervlak op. Het was geen kwestie 'of' we lekke band zouden krijgen tijdens de Gran Fondo, maar eerder 'wanneer'.

Met slechts één reservebandje in onze achterzak en een hoop bandenklevers vertrokken we berustend in ons lot voor deze fantastische Gran Fondo. En inderdaad, op de vierde 'sterrato' hadden we het vlaggen. Daar ging ons enige reservebandje ... Maar als bij wonder bleven we daarna gespaard van elke andere vorm van pech. In de plaats daarvan genoten we van de kwaliteiten van onze Cinelli. De Superstar Disc is gemaakt voor het stevigere werk, en dat uit zich in een hoge mate van comfort. De knik in de bovenbuis zou verantwoordelijk zijn voor de doorbuiging die klappen opvangt. In welke mate die kromming bijdraagt aan het comfort is altijd moeilijk te bepalen, maar het was duidelijk dat deze fiets ons lichaam zo comfortabel mogelijk naar de finish trachtte te loodsen. Zelfs met banden van 25 millimeter merkten we dat we minder klappen en trillingen te verwerken kregen dan op veel andere fietsen.

 

NIET ALLEEN COMFORTABEL

Verwacht trouwens niet dat je automatisch mooi rechtop zit op deze Superstar. De geometrie is namelijk gericht op die van de klassieke 'grand tour'-koersfietsen, waardoor je toch nog een echte racepositie kan aannemen. Ook de speelsheid en de stijfheid zijn getuigen van die zoektocht naar een zo perfect mogelijke mix van comfort en koersvermogen. Een sprintje naar de top van de zoveelste bult in het Toscaanse landschap werd telkenmale beloond met een voorwaartse kattensprong. Het beest in deze Cinelli wordt graag losgelaten.

Lees het volledige artikel in het meinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.