Dinsdag 16 april is het dan eindelijk zover: Victor Campenaerts valt op de piste van het Mexicaanse Aguascalientes het werelduurrecord van Victor Campenaerts aan. Wij warmen alvast op met deze cijfers van de coaches van Energy Lab!

1. Om de optimale conditie voor deze recordpoging te bereiken, legde Campenaerts in 2019 al 7.400 kilometer af, waarvan meer dan 2500 op zijn tijdritfiets.

2. Victors Ridley kostte, zonder de extra ontwikkelingskosten mee te rekenen, zo'n 16.000 euro.

3. Hij koos na tests op de piste en in de windtunnel voor een basisstuur van amper 32 centimeter breed. Dat is zo'n 10 centimeter smaller dan normaal.

4. Er is al veel gezegd en geschreven over het verzet van de Lotto Soudal-renner, maar de kans is groot dat het 60x14 wordt.

5. Campenaerts kreeg van Vittoria gouden tubes. Dat zijn niet de Pista Speed-tubes uit de jongste catalogus van het Italiaanse merk, maar de Pista Evo CL's met het typisch bleke Corespun T 320 TPI-karkas, Kevlar Si02 3D-rubbersamenstelling (met speciale gouden in plaats van zwarte kleur voor deze recordpoging) in de smalst mogelijke breedte van 19 millimeter.

6. Hij kiest daarbij een bandendruk van liefst 13 Bar (de tube kan maximaal 15 Bar aan), en dat is minstens 5 Bar hoger dan bij een gewone wegfiets.

7. Victor moet het record van de Britse levende legende Bradley Wiggins verbeteren. Die vestigde dat record in minder ideale omstandigheden in Londen en haalde 54,526 kilometer. Om beter te doen dan de flamboyante Sir Wiggins trok Campenaerts naar de 2000 meter hoger gelegen piste van het Mexicaanse Aguascalientes, waar de luchtdruk veel lager ligt, waardoor het iets minder moeite kost om door die minder tegenwerkende lucht te klieven.

8. De eerste werelduurrecordpoging dateert al van 1873.

9. Er waren voorheen al drie Belgische recordhouders, onder wie Eddy Merckx. Die deed dat trouwens in hetzelfde land, maar dan in Mexico-Stad. Hij haalde toen 49,431 kilometer op een pistefiets met gewone ronde, stalen buizen, zonder tijdritstuur en met gewone, lage velgen.