Victor Campenaerts onderwierp zijn Ridley-pistefiets voor het werelduurrecord vrijdag aan een grondige test. Op de indoorpiste van Roubaix probeerde hij nog een paar zaken uit die het verschil kunnen maken. Wij namen zijn materiaal onder de loep.

Het Ridley-frame is volledig op maat gemaakt. De fiets is helemaal afgesteld volgens de resultaten in de windtunnel van Flanders' Bike Valley, naast de deur bij de fabriek van Ridley in Beringen. Voor de beugels is een afdruk gemaakt van de armen van Campenaerts, terwijl het basisstuur zo smal mogelijk is gehouden: net breed genoeg om voldoende kracht te kunnen zetten bij het accelereren na de start, maar smal genoeg om zo weinig mogelijk aerodynamische weerstand te creëren. Hij had ook inspraak in het design en uiteraard is zijn hashtag #vocsnor ook van de partij.

Het custom Ridley-frame uit carbon wordt aangevuld met een SRM-vermogensmeter met Campagnolo Super Record-traparmen die draaien in een C-Bear-bracket met keramische lagers. De Look Kéo Blade-pedalen moeten zorgen voor een perfecte verbinding tussen fiets en renner. Ook de volle Campagnolo Ghibli-pistewielen dragen op CULT keramische lagers. De specifieke pistetubes hebben een zijden karkas en een goudkleurig loopvlak. Campenaerts wijkt voor zijn zadel af van wat de sponsor in het gamma heeft en rijdt met een triatlonzadel van ISM. Alles samen zorgt dat voor een gewicht van 7,6 kilo, maar uiteraard is gewicht van veel minder groot belang dan bij een wegfiets voor klimmers.

Op de indoor piste van Roubaix deed Campenaerts vrijdag nog een grondige test, zodat eventuele onvolmaaktheden nog tijdig konden worden verholpen. Zo ging hij checken of het verzet van 63 tandjes vooraan en 15 achteraan ideaal waren voor hem. Zo zou een 59 vooraan en 14 achteraan ongeveer dezelfde afstand per omwenteling opleveren, maar dan zou de ketting door het kleinere kransje achteraan een kortere bocht moeten maken, wat dan weer extra wrijving en dus verlies van efficiëntie oplevert. Daarbij moet hij nog rekening houden met het feit dat hij dat vaste verzet een uur lang moet kunnen ronddraaien aan een cadans die voor hem ideaal is én aan een snelheid die hem het werelduurrecord oplevert.

Campenaerts zal op 16 of 17 april 2019 een gooi doen naar het UCI werelduurrecord getimed door Tissot in de Velodromo Bicentenario in Aguascalientes, Mexico. Daarvoor moet hij beter doen dan de 54,526 kilometer die Bradley Wiggins aflegde op 7 juni 2015 in Londen.