Eind vorig jaar breiden Lotto Soudal-renners Thomas De Gendt en Tim Wellens een verlengstuk aan hun seizoen. Ze planden een meerdaagse fietstocht van Como naar Semmerzake. Met enkel een fiets, wat bagage, hun vriendschap en 1.000 kilometer voor de boeg.

"Ik kwam op het idee omdat ik Kristof Allegaert, een Belgische ultrafietser die de eerste Trans-Siberian Extreme (9.400 km) won in 2015, volg op Twitter", klinkt het bij De Gendt op de website van fietssponsor Ridley. "Zijn avonturen deden me zin krijgen om mijn bagage op mijn fiets te laden en onderweg te slapen. Op 28 mei besloten Tim en ik om onze fietstocht te organiseren." 

De maanden nadien zochten ze op Strava naar populaire fietswegen en planden waar ze zouden overnachten. Uiteindelijk kozen de Vlaamse renners voor een reis vanuit het Italiaanse Como naar Semmerzake, de thuishaven van De Gendt. Vlak na de Ronde van Lombardije zouden ze aan hun trip beginnen om zes dagen later te arriveren in België. Goed voor zo'n 1.000 kilometer en een bescheiden 1.100 hoogtemeters.  

RIDLEY HELIUM SLX OF X-TRAIL CARBON?

De teamgenoten ondernamen de rit niet om te trainen, maar gewoon voor het plezier. Ze streefden ook geen gemiddelde snelheid na en namen een break om te eten wanneer ze maar wilden. Oorspronkelijk was het plan om hun Ridley Helium SLX-teamfiets te gebruiken, maar ze besloten uiteindelijk toch voor een andere kompaan te gaan. "Ik bekeek enkele video's op YouTube om wat tips bijeen te sprokkelen", vertelt De Gendt. "Het ging onder meer over een breder stuur voor meer comfort en schijfremmen om meer remkracht te kunnen bieden voor het extra gewicht van de bagage. Toen we in oktober tijdens de Lotto Soudal-teamdag met de mannen van Ridley praatten, hebben we overlegd om voor de X-Trail Carbon te gaan."

12KG BAGAGE ZWAARDER DAN VERWACHT

De veelzijdige gravelracer werd uitgerust met slicks omdat de twee voornamelijk op geasfalteerde wegen zouden fietsen. Met 32mm hadden ze voldoende grip op het wegdek en tegelijk wat extra comfort tijdens de lange ritten in het zadel. Vooraan staken ze tandwielen met 52 en 34 tandjes, en achteraan opteerden ze voor een 11-29 cassette. "Een 32 zou niet nodig zijn omdat er geen steile hellingen op het menu stonden", klinkt het. Maar achteraf beklaagden ze deze beslissing omdat ze geen rekening hadden gehouden met de last van 12kg bagage. Op een helling van 10% kan dat inderdaad weleens 'vies' tegenvallen. 

"ZUIGEN OP EEN THEEZAKJE"

Gelukkig kon het avontuurlijke duo de reserves aanvullen met pizza's, steak, koffiekoeken en andere lekkernijen die onder meer Maxime Monfort en Lark Bak hen brachten. Al was het soms iets minder rozengeur en maneschijn. Toen collega Sean De Bie zich luidop afvroeg of ze zich als eens hadden gedoucht onderweg, was het antwoord van De Gendt duidelijk: "We hebben ons al kunnen wassen aan een kraantje, eten vinden we onderweg. Ik kauw op koffiebonen en giet heet water in mijn mond om toch maar een soort espresso te hebben. Tim zuigt op een theezakske", klonk het hilarisch op Twitter. Duidelijk een harde tocht vol ontberingen.

ANDERE RENNERS INSPIREREN

#Thefinalbreakaway werd een mooie herinnering voor Wellens en De Gendt want ze kwamen veilig en ruim op schema aan in Semmerzake. "Ik denk dat we getoond hebben dat profrenners niet enkel fietsen om geld te verdienen, maar vooral omdat ze een gigantische passie voor de fiets hebben. Hopelijk hebben we met onze tocht andere renners geïnspireerd om eens hetzelfde te doen." 

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

In het januarinummer van cycling.be magazine kijken we reikhalzend uit naar het BK en WK veldrijden, met Sweeck, Vanthourenhout, Pidcock, Vos, Van Loy, Aerts, Van Aert en andere favorieten. Verder: vier voorjaarstochten, indoortrainers getest, beachracen, koersen in China, ...