Opvallend nieuws omtrent de fietsveiligheid in Brussel: een anonieme weldoener die zich zelf met de fiets door Brussel verplaatst, heeft een fonds opgericht dat telkens een miljoen euro zal uitkeren voor projecten die het fietsen in en rond de hoofdstad veiliger maken.

Projecten die zich inzetten voor de infrastructuur en uitrusting voor fietsers in Brussel, kunnen tot een miljoen euro steun krijgen van het pas opgerichte Fonds Bikes in Brussels, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Zo hoopt het fonds zoveel mogelijk mensen aan te sporen om de fiets te gebruiken in en naar de hoofdstad. Opvallend detail: de schenker, de persoon achter de beloofde miljoenen, wil anoniem blijven.

Het aantal fietsers in de hoofdstad neemt sinds 2010 toe, blijkt uit cijfers van het Fietsobservatorium. Maar dat kan nog altijd beter, vond een Brusselaar, die zelf vaak de fiets neemt voor zijn verplaatsingen in Brussel. Omdat er daarvoor bijkomende investeringen nodig zijn in fietsinfrastructuur en -uitrusting, besloot hij zelf een fonds op te richten.

Fonds Bikes in Brussels, dat woensdag is gestart, verleent steun aan projecten van verenigingen, overheidsdiensten, publieke of priv├ępartners. Projecten zoals de aanleg van fietspaden, -bruggen of -snelwegen, veilige stallingen of herstelposten kunnen een financi├źle ondersteuning krijgen van maximaal 1 miljoen euro per project. Voorwaarde is wel dat de projecten "ten goede komen aan iedereen die er gebruik van wil maken, duurzaam zijn en ook na de toekenning van de steun blijvende positieve effecten hebben op de fietsmobiliteit", klinkt het in een persbericht.

Projecten in en rondom het Brussels Hoofdstedelijk Gewest komen in aanmerking. De aanvragen kunnen heel het jaar ingediend worden en elk trimester zal het Fonds een selectie bekendmaken. Dat miljoen euro zal dus meerdere keren uitgekeerd worden, bij kleinere projecten zal het bedrag eventueel kleiner zijn. Op 30 april wordt een eerste selectie aangekondigd.

OOK BEWEGING IN VLAANDEREN

Vlaanderen moet een tandje bijsteken op het vlak van fietsveiligheid. Er zijn onder andere meer veilige en goed onderhouden fietspaden nodig. Daarvoor wil regeringspartij CD&V de investeringen in fietsinfrastructuur verdubbelen van 100 naar 200 miljoen euro per jaar. Dat staat te lezen in een conceptnota die CD&V-parlementslid Lode Ceyssens donderdag heeft toegelicht in het Vlaams Parlement. Terwijl oppositiepartijen sp.a en Groen de voorstellen toejuichen, reageerde coalitiepartner N-VA niet onverdeeld gelukkig.

"Terwijl het aantal verkeersdoden daalt, daalt het aantal dodelijke en zwaargewonde slachtoffers bij de fietsers niet. Daar mogen we ons niet bij neerleggen. We moeten een tandje bijsteken op het vlak van fietsveiligheid", zo vat parlementslid Lode Ceyssens de essentie van de CD&V-nota samen.

De cijfers tonen inderdaad aan dat het aantal doden en zwaargewonden onder fietsers in de periode 2010-2017 lichtjes is gestegen (+1,5 procent), terwijl het totale aantal verkeersdoden in die periode fors is gedaald (-28,4 procent). Daardoor is het aandeel dode en zwaargewonde fietsers in de globale cijfers in die periode gestegen van 20 procent naar 29 procent.

CD&V heeft nu een aantal voorstellen klaar om de fietsveiligheid in Vlaanderen te verhogen. Dat gaat van het toepassen van het STOP-principe (waarbij stappers en trappers voorgaan op gemotoriseerd vervoer), tot het inrichten van conflictvrije kruispunten en het aanleggen van voldoende brede en goed onderhouden fietspaden. En hoewel minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) de voorbije jaren uitpakte met "recordinvesteringen" in de fietsinfrastructuur, pleit CD&V ervoor om het huidige investeringsritme van 100 miljoen euro per jaar te verdubbelen tot 200 miljoen euro.

Daarnaast pleit CD&V voor meer schoolstraten, waarbij straten een halfuur voor en na schooltijd afgesloten worden, en voor de realisatie van een vrachtroutenetwerk met als doel zwaar vrachtverkeer maximaal te weren uit woonkernen. De partij wil ook de fietsers zelf wijzen op hun verantwoordelijkheid. Zo mag er volgens Ceyssens best iets gedaan worden aan het smartphonegebruik op de fiets en moeten fietsers gewezen worden op de gevaren van fietsen met oortjes.

Terwijl oppositiepartijen sp.a en Groen zich kunnen vinden in de inhoud van de conceptnota, reageert coalitiepartner N-VA lichtjes geprikkeld. Zo sprak N-VA-parlementslid Annick De Ridder van "een doorslagje van een verkiezingsprogramma". Volgens haar zitten veel van de voorstellen, zoals de aandacht voor schoolstraten en het wegwerken van missing links, bovendien al "in de pijplijn".

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!