Prachtig nieuws op maandagochtend: in de eerste helft van 2018 vielen 14 procent minder verkeersdoden dan in 2017. Toen de Fietsersbond die cijfers onder de loep nam, bleek dat er net meer fietsdoden waren gevallen...

Vias Institute, het vroegere BIVV verkeersinstituut, kondigde maandagmorgen trots aan dat het aantal verkeersdoden in Vlaanderen op een historisch laag punt ligt. In vergelijking met dezelfde periode in 2017 zijn er in de eerste helft van 2018 14 procent minder mensen gestorven in het verkeer. Dat klinkt bemoedigend, tot je focust op de fietsveiligheid, zo bleek na een analyse van de Fietsersbond.

Er vielen 22 fietsdoden in de eerste helft van 2018 en dat zijn er 6 meer dan in 2017, gelijk aan een stijging van liefst 36,5 procent of bijna één fietsdode per week, merkte de Fietsersbond op. Het aantal ongevallen met letsels bij fietsers steeg met 3 procent. En dan moet je nog rekening houden dat bijlange niet elk (kleiner) ongeval wordt gerapporteerd aan de politie en dus niet in deze statistieken terechtkomt.

De Fietsersbond benadrukt dat het aantal auto's, bestelwagens en vrachtwagens elk jaar toeneemt, waarbij die gemotoriseerde voertuigen steeds veiliger worden. Fietsers zitten echter niet achter een dikke carrosserie, maar moeten het stellen met de vaak ondermaatse infrastructuur die hen wordt aangereikt door de overheid. Meer auto's en een infrastructuur die nauwelijks verbetert, leidt onherroepelijk tot meer fietsslachtoffers.

Daarom vraagt de Fietsersbond om:
- "versneld en meer te investeren in veilige fietsinfrastructuur. De laatste jaren is het budget van Vlaanderen verhoogd tot de historische kaap van 100 miljoen. De Fietsersbond is blij met die verhoging, maar blijft aankaarten dat het onvoldoende is en dat het bovendien te traag gaat. Wij richten dezelfde oproep naar steden en gemeenten, die 80% van onze wegen beheren.
- de fietstoets toe te passen bij elke aanpassing aan infrastructuur: is het niet veilig voor de fiets dan is de aanpassing niet goed. Hou hierbij ook iedereen van 8 tot 88 jaar voor ogen. Uit de barometer blijkt immers ook dat het aantal 65 plussers onder de verkeersslachtoffers toeneemt.
- een uitgebreid onderzoek te voeren naar de oorzaken van de ongevallen met fietsers. Enkel zo kunnen we eindelijk verder met het bouwen van fietsveilige routes en netwerken.
- de autodruk te verminderen door de invoering van een (slimme) kilometerheffing en circulatieplannen in woonkernen."

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!