Toen Larry Warbasse en Conor Dunne te horen kregen dat hun ploeg zou stoppen en aan geen enkele koers meer zou deelnemen, bleven ze niet bij de pakken zitten. Ze trokken met pak en zak op pad met hun fiets en oogstten succes op social media met hun gedurfde 'NoGo Tour' doorheen de Alpen.

Voormalig Amerikaans kampioen Larry Warbasse en huidig Iers kampioen Conor Dunne zijn niet alleen ploegmaats, ze zijn ook buren in het Zuid-Franse Nice. Op maandag 27 augustus kregen ze het nieuws dat hun team Aqua Blue Sport zou verdwijnen en een dag later kwam het bericht dat het team ook niet meer zou deelnemen aan de Ronde van Groot-Brittannië of aan gelijk welke volgende koers. Zo verdween de laatste kans om in de kijker te rijden en de interesse te wekken van een toekomstige werkgever. Warbasse stond net op zijn laagste competitiegewicht van het hele seizoen en toch kon hij die topvorm niet benutten. Samen met Dunne zocht hij naar een uitweg en probeerden ze ploegen te contacteren toen de Ier plots met een schitterend idee op de proppen kwam: waarom geen fietstrip? Fietsen is nu eenmaal een passie...

In plaats van de Ovo Tour (de Ronde van Groot-Brittannië, red.) stippelden ze hun eigen NoGo Tour uit, net als de echte ronde duurde die acht dagen van 2 tot 9 september, en ook het aantal kilometers probeerden ze te benaderen. Maar er waren ook verschillen: de korte, nijdige Britse klimmetjes werden vervangen door loodzware cols en de lichte fietsen werden verzwaard met een grote zadeltas, frame- en stuurtas met inhoud om de week door te komen. Zo kon de lichte Amerikaan ervaren hoe de zware Ier - Dunne meet twee meter en vier, en sleurt zo'n 88 kilo over de bergen - zich moet voelen tijdens het klimmen. De fiets bleef de veel besproken 3T Strada met enkel voorblad - een systeem dat volgens ploegmaat Adam Blythe mee aan de basis lag van de mindere resultaten en daardoor de teloorgang van het team.

Dat belette hen niet om negen dagen lang door de Franse en Italiaanse Alpen te stomen en dat leverde deze verbijsterende cijfers op: 1155 kilometer en meer dan 26.000 hoogtemeters in om en bij de vijftig uur. Daar zaten enkele fameuze cols tussen, waaronder de Colle delle Finestre (inclusief grindstrook op het eind), Col de l'Iseran, Cormet de Roselend, Col des Saisies, Col des Glières (11 % gemiddeld!), Col du Glandon, Alpe d'Huez, Lautaret, Izoard, Agnel, Colle di Sampeyre en als afsluiter de Cime de la Bonnette, met zijn 2802 meter een van de hoogste verharde wegen in de Alpen. Tijdens de rit was het nog zoeken naar de route voor de volgende dagen en waar er moest gegeten en geslapen worden.

Bekijk hieronder de beste en grappigste tweets van de twee avonturiers.




Eten bleek belangrijk tijdens hun avontuur:














Dunne weet niet van ophouden:

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het novembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel, met niet alleen Toon Aerts die zijn vaste podiumplek opeist, Niels Albert die de perfecte zandtechniek uitlegt, David van der Poel, Sophie de Boer, en baansprintster Nicky Degrendele, maar ook een gratis extra MTB-special, met daarin techniektips van downhillsensatie Martin Maes, de mooiste MTB-plekjes van Githa Michiels, fietstests van Specialized, Trek, Canyon, Niner, Ednine en BMC, alle geheimen van de nieuwe Shimano XTR 12-speed, de 14 mooiste winteroutfits, de originele Cape Epic, op avontuur in Mongolië, piepende schijfremmen, zadelhoogte op de MTB, nieuwe MTB-spullen, ... Verder: fietsen van noord naar zuid door Portugal, EK veldrijden in Rosmalen, Britse invasie in de Cross, Mike Kluge, en veel meer!