Net als de profs zijn ook de werknemers van INEOS, DEME, Deloitte en AVEVE goed en wel gestart aan hun Ronde van Frankrijk. Onder begeleiding van Energy Lab werken ze in teams van circa tien personen elke dag evenveel kilometers af als hun tegenpolen in de echte Tour en strijden ze voor eer en glorie in virtuele klassementen.

'Corporate wellbeing' is een van de belangrijkste pijlers van de Energy Lab-filosofie. Door klanten deskundige wetenschappelijke begeleiding aan te bieden en doordachte initiatieven op poten te zetten, wil het een gezonde levensstijl promoten en werknemers via bedrijven aanzetten tot meer sport en beweging. Een van die initiatieven is een virtuele Ronde van Frankrijk, waarbij de deelnemers in teamverband elke dag (minstens) hetzelfde aantal kilometers afleggen als de profs. De resultaten worden per bedrijf gebundeld in een realtimeranking. "Op basis van het digitaal platform dat we bij onze klanten implementeren, werken we een virtuele competitie uit", vertelt Stijn Gysel, digital marketing consultant bij Energy Lab. "Via koppelingen met smartphoneapps en activity trackers zoals Strava, Garmin en Runkeeper registreren we de activiteiten van de deelnemers. Al die gegevens vertalen we naar een digitale Tour de France-omgeving, waarbij we elke dag virtuele klassementen opmaken (ploegenklassement, gele trui, witte trui, bolletjestrui en roze trui voor de beste vrouw)."

Het is het tweede jaar op rij dat Energy Lab een virtuele Ronde van Frankrijk organiseert voor geïnteresseerde klanten. INEOS, DEME, Deloitte en AVEVE gingen de uitdaging aan en zitten deze dagen dus helemaal in 'Tourmodus'. "Het is de bedoeling dat de deelnemers zo veel mogelijk kilometers verzamelen. Staat er een rit van 200 kilometer op het programma, dan moet je diezelfde dag met je team dus ook 200 kilometer proberen af te leggen. Verplaatsingen naar het werk, groepsritten, individuele avondactiviteiten, een fietstochtje naar de bakker: alles telt mee. We gieten die gegevens niet alleen in virtuele klassementen, maar sturen ook dagelijks een mailing uit naar alle deelnemers. Daarin geven we een overzicht van de gebeurtenissen in de echte Tour en leggen we vervolgens de link naar de gebeurtenissen in hun virtuele Ronde van Frankrijk. De deelnemer met het grootste aantal afgelegde kilometers krijgt de gele trui, de jongste renners komen in aanmerking voor de witte trui en voor de vrouwen hebben we een roze trui in het leven geroepen. Desgewenst kunnen we ook een bolletjestrui uitreiken aan de deelnemer die de meeste hoogtemeters overwonnen heeft. En uiteraard is er ook sprake van een ploegenklassement dat weergeeft hoe de participerende teams zich tot elkaar verhouden."

SPELENDERWIJS GEZONDER BEDRIJF

Het uiteindelijke doel van dit leuke initiatief: werknemers stimuleren om zich een gezonde tot sportieve levensstijl aan te meten. "Via deze vorm van gamification proberen we mensen structureel aan het bewegen te krijgen. Het blijft immers niet bij die drie weken Tour. Net zoals de echte renners doorlopen de deelnemers een voorbereidingsperiode, waarbij we tips en tricks geven op het vlak van training, voeding, enzovoort. Eveneens belangrijk om weten is dat we steeds custom-made werken en dat al onze klanten dus hun eigen Tour rijden, waarbij ze indien gewenst eigen accenten kunnen leggen. In overleg met het bedrijf in kwestie bepalen we welke klassementen we al dan niet implementeren. De hoogtemeters worden bijvoorbeeld niet overal geregistreerd. Het is dus zeker niet 'one size fits all', maar een flexibel concept dat we optimaal kunnen afstemmen op ieders behoeften. Bij INEOS en DEME heeft het initiatief overigens een internationaal karakter, want daar hebben zich ook een reeks buitenlandse teams ingeschreven."

Dat deze innovatieve campagne wel degelijk haar vruchten afwerpt, blijkt uit de resultaten die INEOS vorig jaar liet noteren. Meer dan duizend personen schreven zich in en haspelden op 23 dagen tijd in totaal 326.586 kilometer af - iets meer dan acht keer de wereld rond. Dat deden ze gedurende 11.238 ritten of looptochtjes, waarbij de gemiddelde afstand 29,2 kilometer en de gemiddelde snelheid 16,7 km/u bedroegen. 37 van de 41 teams slaagden erin om de volledige afstand van de Tour te overbruggen (3.540 kilometer). Het winnende team klokte af op 17.481 kilometer. "Het mooie was dat er niet enkel diehardsporters deelnamen, maar ook recreatieve fietsers en lopers", aldus Stijn Gysel. "Bovendien was de campagne gelinkt aan goede doelen die vooraf door de verschillende teams van INEOS gekozen waren  Zo werden er wereldwijd meer dan dertig goede doelen ondersteund. Pendelen per fiets is nog nooit zo populair geweest!"


Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het septembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en uiteraard focussen we op het WK, met interviews met Nibali, Alaphilippe, Wellens (slotklim WK wordt moordend) en Anna van der Breggen, en uiteraard verkenden we het loodzware parcours in Innsbruck. Erwin Vervecken ging Fietsen Met Victor Campenaerts, we bezochten De Ketele en Ghys na hun EK-triomf, overlopen het tussenseizoen van de crossers, … Voor de recreant verkennen we drie prachtige tochten voor de komende weken en stelden we een Aero-dossier samen, met reviews van de Specialized Venge, BMC Timemachine Road en Ridley Noah Fast Disc, en met een informatief bezoekje aan de windtunnel. Verder: Bekende Velofiel Gella Vandecaveye, onze Fietsstage in Oostenrijk, een indrukwekkende prestatie in de Tour du Mont Blanc, test van de Canyon Lux, een prachtige stalen De Rosa met gegraveerde Campa-groep, nieuwtjes van Eurobike, sprintlessen, de beste voeding voor zware zweters, en veel meer!