Het parcours van een Belgisch kampioenschap is altijd onderwerp van discussie: is het selectief genoeg of net te licht en wie maakt er kans? Wij verkenden voor het juninummer van cycling.be magazine alvast de omloop in Binche, waar de profs dit weekend voor de driekleur strijden!

Voor de geografische leken onder ons: Binche ligt pal tussen Charleroi en Bergen. Het is een sterk geïndustrialiseerde streek, waar de tijd op sommige plekken stil lijkt te staan. Niet meteen een omgeving die de harten van menig wielerliefhebber sneller doet slaan. Maar vergis je niet: in Binche klopt het hart voor de koers even sterk als in pakweg de Vlaamse Ardennen. De stad van ongeveer 30.000 inwoners telt toch maar mooi vier wielerclubs en houdt er een intense band met het wielrennen op na. Zo fungeert de Henegouwse gemeente elk jaar als start- en aankomstplaats van de Memorial Frank Vandenbroucke, een 1.1.-koers die vroeger de naam Binche-Chimay-Binche droeg. Toen de eendagswedstrijd in 2010 - na een afwezigheid van dertien jaar - opnieuw in het leven werd geroepen, kreeg hij de naam van zijn laatste winnaar in 1996. En dat was niet de minste. Frank Vandenbroucke is nog steeds een naam die klinkt als een klok. Zijn oom Jean-Luc is bovendien wedstrijddirecteur van de Memorial en zal die rol ook vervullen op het Belgisch kampioenschap in Binche.

VAN STAD NAAR BOERENBUITEN

Genoeg over de link met het wielrennen: tijd om dat BK-parcours eens aan de tand te voelen. De renners krijgen zondag dertien ronden van 17,2 kilometer voorgeschoteld, de vrouwen doen er 's ochtends zes. Het startschot zal gegeven worden op de kasseien van de Grand Place. Dat is vlak voor het stadhuis van Binche, pal in het stadscentrum. Van daaruit zet ook ik aan en voert een licht oplopende weg me de stad uit, richting het gehucht Buvrinnes. Voor ik het goed en wel besef, is de stedelijke hectiek verdwenen en rijd ik tussen de fluitende vogels op de 'boerenbuiten'. Tussen de uitgestrekte akkers in het hinterland van Binche stond er tijdens onze verkenning geen briesje wind, maar als die op 24 juni wel van de partij is, zou die op dit stuk van het parcours weleens een prominente rol kunnen spelen.

In Buvrinnes draaien we linksaf, om via de Rue Mahy Faux terug te keren richting Binche. Die Rue Mahy Faux is 2,5 kilometer lang en wisselt vals plat en een dalend wegdek met elkaar af. Ook hier voelt het landschap weer erg Vlaams aan: een betonweg - inclusief scheuren in het wegdek - omringd door weilanden en veel groen. We hebben niet meteen het gevoel dat we in Henegouwen aan het fietsen zijn, maar wanen ons eerder op het Vlaamse platteland.

Groene omgeving

Aan het eind van dit groene intermezzo worden de huizen langs de kant van de weg opnieuw talrijker en komen we aan bij het station van Binche - het enige station van de streek dat in Gotische stijl is opgetrokken. De renners moeten er over kasseien die er behoorlijk slecht bijliggen. Het mooie is dat dit station exact halverwege het parcours ligt, maar dat het zich tegelijk op amper 300 meter van de finish bevindt. Wie het BK vanop de eerste rij wil bijwonen, kan er dus zeker voor opteren om de trein te nemen.

LANGS WANTY´S VOORDEUR

Hoewel de aankomst in vogelvlucht slechts enkele hectometers van het station ligt, maakt het parcours eerst nog een tweede lus alvorens opnieuw Binche in te duiken. Daar is een goede reden voor. Onderweg ben ik al verschillende vrachtwagens, een betonmixer en een bulldozer tegengekomen, met daarop in grote blauwe letters 'Wanty' geschreven. Het mag duidelijk wezen dat we in Wanty-land vertoeven. Dat blijkt ook als het grote hoofdkantoor van de grote Waalse bouwfirma plots opdoemt langs een oude steenkoolmijn op de drukke N55, ofwel de Rue des Mineurs. Met een duizendtal werknemers is Wanty een van de grootste, zo niet dé grootste onderneming van Binche en omstreken. Bij wielerliefhebbers staat het bedrijf vooral bekend als hoofdsponsor van het continentale wielerteam Wanty-Groupe Gobert, dat op dit BK talrijk vertegenwoordigd zal zijn. In hun thuiswedstrijd zullen de troepen van Hilaire Van der Schueren hun vel ongetwijfeld duur verkopen. Hun hoofdsponsor heeft voor die hoogdag niet minder dan 2.600 gasten uitgenodigd.

Het BK-traject volgt de drukke N55 en draait aan de tweede rotonde naar links, om 500 meter verder opnieuw links af te slaan. Daar krijg ik haast een kopie van de eerste landelijke lus voor de wielen geschoven. Tussen hoge, groene bermen en uitgestrekte akkers kronkelt het smalle weggetje zich langs een gekende foie-grasboerderij terug naar Binche.

Eens we bijna opnieuw bij de start- en aankomstplaats zijn aangekomen, valt het op dat ik vooral en bijna uitsluitend in dalende lijn heb gefietst. Het hoeft dus niet te verbazen als de gemiddelde snelheid op dit Belgisch kampioenschap ongeziene proporties zou aannemen. De dalende lijn zet zich door tot we aan de voet van de Rue de la Pépinière komen, een oplopende kasseiweg die binnenkort in het BK mogelijk de rol van scherprechter kan vertolken.

De Rue de la Pepinière is geen belachelijk steile kasseiklim à la Paterberg, verre van. Maar als dit Belgisch kampioenschap vanaf het begin hard gemaakt wordt en het peloton voor een dertiende keer dit kasseibultje over moet, kan dat bij sommigen de veer doen breken. De Rue du Pépinière zou met andere woorden het kaf van het koren kunnen scheiden en is ook opgenomen in het parcours van de Memorial Frank Vandenbroucke, met als grootste verschil dat het peloton in die wedstrijd gelanceerd aan de klim begint omdat het vanuit de brede Route de Mons komt aangestormd.

SPRINTEN OP KASSEIEN

Op het BK zal het anders zijn en moet er vlak voor de voet van de klim een linkse bocht van 90 graden genomen worden, komende uit de Route de l´Abbatoir. Het maakt de oplopende straat net iets lastiger en geknipt voor zij die in de slotkilometer nog iets willen forceren. Eens bovengekomen op de Pépinière, maakt het parcours een scherpe bocht naar rechts, en van daaruit gaat het in een rechte lijn naar de finish op de kasseien van de Grand Place.

Het BK in Binche lijkt qua profiel een beetje op het BK in Tervuren, dat plaatsvond in 2015. Ook daar ging het vooral in dalende lijn, met één pittige klim op het parcours. Daar werd eveneens een massaspurt verwacht, maar uiteindelijk zongen enkele restanten van een vroege vlucht het uit tot aan de streep en werd Preben Van Hecke de verrassende winnaar. Dat zou op deze omloop zomaar opnieuw kunnen gebeuren. Op het 17,2 kilometer lange rondje zijn lange, rechte wegen zeldzaam, waardoor een groepje vluchters niet snel in het vizier van een achtervolgend peloton komt.

Samengevat: start aan het stadhuis, twee landelijke lussen en een kasseiklimmetje. Met één zo´n rondje in de benen kan ik deze omloop bezwaarlijk lastig noemen. De fietscomputer geeft over 17,2 kilometer een hoogteverschil van 150 meter aan, dat vooral vervat zit in de klim richting de aankomst. Maar doe dat maal dertien en je komt in totaal toch op 1.950 te overbruggen hoogtemeters uit. De herhaling van die Rue du Pépinière en de lange afstand van 223 kilometer kunnen er op die manier toch een echte slijtageslag van maken. Al wordt er voor hetzelfde geld met een voltallig peloton gespurt op de kasseien voor het stadhuis. Net die onvoorspelbaarheid hoort bij de charme van een BK ...

Lees het overzicht van de kanshebbers (incl. quotes van Gilbert en Van Avermaet) in het juninummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer met gratis extra Tourgids ligt nu in de winkel, met daarin aanvaller Thomas De Gendt die de bollentrui wil, Dylan Groenewegen die wil sprinten naar het geel, analyses van elke Touretappe en verkenningen van de kasseirit en de spektakelrit naar La Rosière, de 'Rondetafel' met José De Cauwer en Kevin De Weert die de Tour volledig fileren, de vele Colombiaanse Tourtalenten, ... De koers is natuurlijk meer dan de Tour, dus blikken we met Eddy Planckaert vooruit naar de BinckBank Tour, naar de Giro Rosa met Annemiek van Vleuten, ging Erwin Vervecken Fietsen Met Julien Vermote, praat Otto-Jan Ham over zijn fietspassie, ... De actieve fietsfanaat kan uitkijken naar de test van 11 zomershirts, een blik op de nieuwe BMC-modellen, een verslag van de Retro Ronde, tips om zelf te profiteren van de marginal gains van Team Sky, Do's & Don'ts over het gevaar van teken en zadelklachten bij droge hitte, en veel meer!