De nieuwe Colnago C64 afschilderen als een gedateerde fiets voor welgestelde mannen met heimwee zou wat kort door de bocht zijn, want de - toegegeven - dure fiets verbergt onder zijn gelugde carbon frame enkele interessante innovaties en details.

Colnago bestaat 64 jaar: daar heb je meteen je verklaring voor de benaming van dit nieuwe model. Het Italiaanse prestigemerk heeft al een lange traditie met gelugde carbon frames, want de C40 was in 1994 een van de eerste carbon racefietsen in het peloton. De C64 verschilt van de moderner ogende aerodynamische modellen, de Concept en de V2-r, door de constructie met lugs. Dat zijn gelijmde verbindingen tussen de verschillende buizen, die op hun beurt opnieuw een klavervorm hebben.

De C64 is ten opzichte van de gerespecteerde C60 opnieuw wat gemoderniseerd en niet alleen door het gebruik van een ander type carbon. Het meest in het oog springende daarbij is het 200 gram lagere totaalgewicht voor een frameset. Bij de schijfremversie is dat zelfs 270 gram, waardoor die nu maar 15 gram zwaarder meer is dan de velgremvariant. Voorts is er nu plaats voor dikkere bandjes - een Continental van 28 mm is nu mogelijk - en fungeert de staande buis nu ook als verbinding tussen bovenbuis en achtervork, terwijl daar vroeger nog een aparte lugverbinding voor nodig was. Dat wordt aangevuld met een interne zadelpenklem en een D-vormige zadelpen.

Net als bij de Colnago Concept is een speciaal balhoofdstel gemaakt waarbij de bovenste cups gemaakt zijn van speciale soorten nylon en elastomeer, met als doel om voor wat demping te zorgen. Een mooi detail is de kabeldoorvoer die in het carbon bottom bracket is ge├»ntegreerd, wat moet zorgen voor een perfecte kabelgeleiding. Het eigen ThreadFit 82.5 bracket is verder geperfectioneerd: door een samenwerking met CeramicSpeed krijg je nu specifieke brackets die rechtstreeks in de aluminium schroefdraad in het frame schroeven.

Door alle aanpassingen moet de C64 weer net wat reactiever, stijver en comfortabeler zijn dan de C60, die op zijn beurt al geen slome jongen was. De gewone C64 is al meteen verkrijgbaar aan 4.599 euro, de C64 Disc (4.949 euro) komt er vanaf april en heeft wat eigen kenmerken, zoals steekassen (uiteraard) en een speciale vork met een inkeping in de vorkbuis die plaats biedt aan de hydraulische remleiding voor de voorrem.

Bekijk het filmpje hier:

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!