Donderdagochtend voerde de Fietsersbond een opmerkelijk experiment uit. Ze stuurden vanuit vijf Brusselse randgemeenten telkens een fietser, een automobilist en een reiziger met het openbaar vervoer op pad richting de Brusselse Beurs. Het resultaat was overweldigend.

Op 12 oktober deden vijf teams van de Fietsersbond vanuit een Brusselse randgemeente de test. Vertrekplaatsen waren Asse, Overijse, Grimbergen, Strombeek en Tervuren. Overal vertrok een fietser, een automobilist en openbaarvervoerreiziger op hetzelfde moment vanaf dezelfde locatie naar de gemeenschappelijke Brusselse eindbestemming: de Brusselse Beurs.

De resultaten: de fiets kwam vanuit alle vertreklocaties als eerste aan. De voorsprong op openbaar vervoer varieert van 10 minuten tot een half uur. De voorsprong op de auto varieert van 20 minuten tot 45 minuten. De fietsers waren dagelijkse fietsers zonder specifieke training.

"Dat de fiets als snelste vervoermiddel naar voor kwam, hoeft niet meer te verbazen. Voor korte (tot 5 km) maar ook voor middellange afstand (tot 15 km) blijft de fiets het meest effectieve vervoermiddel", klinkt het bij de Fietsersbond.

"De fiets is niet alleen sneller maar ook en vooral betrouwbaarder dan andere verplaatsingsmiddelen", zo gaat het bericht verder. "Het openbaar vervoer heeft vaak last van vertragingen tijdens de spitsuren. En ook het autoverkeer loopt tijdens de spits vast bij het minste probleem. De fietser heeft hier weinig last van en kan vaak rond de problemen fietsen. De fiets is daarmee veruit het meest robuuste vervoersmiddel."

"Ondanks de kortere reistijden, zou het voor de fietser nog veel beter kunnen. Op dit ogenblik beschikken we helaas nog niet over een robuust netwerk in en rond Brussel. Binnen Brussel zijn er meer en meer investeringen in infrastructuur, al is er nog een lange weg te gaan. Het aantal fietsers binnen de stad stijgt dan ook stelselmatig. We stellen echter vast dat het aantal fietsende pendelaars veel trager stijgt. De kwaliteit van fietsverbindingen van en naar Brussel zijn dan ook zeer wisselvallig."

"We roepen de Vlaamse en Brussels overheid dan ook op om werk te maken van het Fiets-GEN, het hoogwaardige fietsnetwerk naar en rond Brussel. Dat netwerk is absoluut noodzakelijk om mensen uit de Rand op de fiets te krijgen. Ook de federale overheid kan zijn steentje bijdragen. Via het investeringsfonds Beliris kunnen de nodige budgetten vrijgemaakt worden om dit netwerk te realiseren op Brussels grondgebied."

"De fiets is vandaag al het meest effectieve verplaatsingsmiddel in en rond Brussel. Om nog meer mensen op de fiets te krijgen zijn echter duidelijke keuzes en extra middelen nodig. Investeringen in het Fiets-GEN zijn noodzakelijk. De verschillende overheden moeten dan ook samen investeren om van het Fiets-GEN een succes te maken." besluit Roel de Cleen van de Fietsersbond.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het juninummer van cycling.be magazine ligt in de winkel, met op de cover Mark Cavendish die jaagt op het zegerecord van Eddy Merckx in de Tour. Verder: Michal Kwiatkowski, de chocolatier in Jasper Stuyven, het Belgisch kampioenschap volgens Van Avermaet en Gilbert én een parcoursverkenning van dat BK in Binche, Fietsen Met Dylan Teuns, Sofie De Vuyst die terugvocht na een zwaar ongeval, vooruitblik op de Giro Rosa, Mikel Landa, revelatie Remco Evenepoel, ... De actieve wielerfanaat heeft even veel keuze in dit magazine, met de zin en onzin van preventieve hartscreenings, de grote fietsbrillentest, fietsen in Zwitserland, het verhaal van Ludo Dierckxsens in de Mallorca 312, Gran Fondo Il Lombardia, fietsvragen beantwoord over conditie onderhouden op reis en het nut van crossfit, fietstests van de Specialized Stumpjumper en Smets Aero, en veel meer.