Canyon had ons een compleet nieuwe crossfiets beloofd en dat is wel het minste wat je ervan kunt zeggen. Je houdt van het speciale uiterlijk of niet, maar feit is zeker dat de Inflite CF SLX opvalt. En niet alleen met zijn looks ... Bovendien kun je dankzij cycling.be deze fiets winnen!

Net zoals bij de Specialized Crux (lees dat testverslag via Blendle HIER) wou Canyon zijn Inflite duidelijk positioneren als pure crossfiets. Dus geen bevestigingspunten voor spatborden of rekjes om er een gravelracer van te maken. Dat type fiets is voor een volgende keer. De geometrie, het gewicht en de eigenschappen zijn helemaal aangepast ten opzichte van de originele, aluminium Inflite - ook een leuke fiets, maar intussen wat gedateerd en niet echt wedstrijdgericht.

Met deze carbon versie kun je wel wedstrijden rijden, want ondanks het opvallende design is deze fiets UCI-goedgekeurd. Ingenieurs en designers werkten samen aan dit ontwerp, zodat alles ook functioneel is. Die knik aan de verbinding tussen boven- en zadelbuis dient om plaats te bieden aan een hoge horizontale bovenbuis en toch de zadelpen verder te laten uitsteken, zodat die kan doorbuigen en voor comfort zorgen. De hoek die daardoor ontstaat is ook de plek die op je schouder zal rusten als je de fiets draagt. Bij het veelvuldige schouderen van de Inflite op het parcours van Zonhoven bewees dit design zijn nut: door de hoge bovenbuis kun je de fiets makkelijk beet pakken om omhoog te tillen en de fiets blijft mooi in evenwicht op je schouder balanceren.

NIET PLOOIEN! OF NET WEL ...

Die doorbuiging van de 27,2 mm zadelpen waarover we het hadden, was duidelijk te voelen op secties met stenen of boomwortels. Blijf je op het zadel zitten, dan voel je effectief die soepelheid van de pen. Sommigen zijn van mening dat een crossfiets geen comfort nodig heeft, maar deze flexibiliteit zorgt er wel voor dat je niet uit het zadel wordt geworpen en je kunt blijven concentreren op je inspanning en de volgende bocht. Canyon koos trouwens niet voor de eigenwijze pen uit twee helften, maar voor de eveneens uitstekende S13 VCLS CF met variabele setback. Die is meteen ook veel eenvoudiger af te stellen en buigt toch nog voldoende door om voor extra comfort te zorgen - al is dat wel afhankelijk van hoe ver de zadelpen uit het frame kan steken in jouw specifiek geval.

Het frame weegt 940 gram en de complete frameset blijft nog onder de 1300 gram, wat op zich al een respectabel gewicht zou zijn voor een kaal alu frame. Toch denkt Canyon ook aan de duurzaamheid, en niet alleen door de keuze voor een uitgebalanceerde cocktail aan carbonsoorten, maar ook door bescherming te voorzien, zoals de rubberen strip op de liggende achtervork om impact van de ketting op te vangen.

De Inflite is heel wendbaar, merkten we op een technisch stukje in het bos, waar we hem weg van het bekende crossparcours vlotjes tussen en rond de bomen konden laveren. Daar konden de banden meer tot hun recht komen dan in het mulle zand. Dat we zelfs in het dozijn keer afdalen van de Zonhovense Kuil geen enkele keer onderuitgingen, durven we ook deels toe te schrijven aan de kwaliteiten van de fiets.

VOOR GROOT ÉN KLEIN

Heel belangrijk voor kleinere rijders zijn de kleinere 650b wielen bij de maten 3XS en 2XS. Die moeten ervoor zorgen dat zo'n minimaat niet aanvoelt als een logge bus. Mooi daarbij is dat die fietsen zijn afgewerkt met exact hetzelfde onderdelenpakket als de rest. Door goede afspraken met bijvoorbeeld bandenfabrikant Schwalbe krijg je dezelfde banden in de 650b-uitvoering. Ook bij de andere maten is alles telkens aangepast aan de framegrootte: de cockpit en de remschijven groeien mee met de beoogde berijder.

De H31 Ergocockpit uit één stuk kennen we nog van de Endurace-comfortracer en is een comfortabele plaats voor de handen. De 'stuurpen' is korter dan bij de Canyon Endurace, omdat door de veranderde geometrie, die ideeën overneemt uit het mountainbiken, de bovenbuis iets langer is geworden. Net zoals de zadelpen dat aan de achterkant doet, lijkt de carbon cockpit ook voor wat demping te zorgen.

KLAAR VOOR TUBELESS

De Schwalbe X-One-banden waren voor de test tubeless gemaakt, waardoor we de druk konden laten zakken. Dat zorgde meteen voor tonnen grip en extra comfort, zonder te moeten vrezen voor een stootlek. Tubeless is dan ook perfect voor niet professionele crossers. In het pakket zit alles erbij geleverd om de standaard binnenband te vervangen door een tubeless ventiel en antilekvloeistof. Over de wielen heb je al helemaal niet te klagen, want de carbon Reynolds Assault op onze testfiets (de 9.0 Pro Race) is een uitstekende set met een brede, tubeless-ready velg. Ook op de goedkopere uitvoeringen zijn de DT Swiss-wielen tubeless ready. De wielen zitten vanzelfsprekend vast met steekassen, die dankzij een eigen ontwerp los- en vastgedraaid kunnen worden met een afneembaar hendeltje. Je haalt het eraf tijdens een wedstrijd en laat het erop zitten tijdens een training.

CONCLUSIE

Op de originele Inflite hadden we wel wat opmerkingen, maar deze compleet nieuwe carbon versie is een herkenbaar volbloed crossbeest. Hij is in drie smaken te krijgen (met Rival, Ultegra of deze geteste Force CX1) of als frameset. Canyon was nog wat mysterieus over de aanwezigheid in het professionele crosspeloton, maar het lijkt erop dat we in 2018 een prominente veldrijder op deze Inflite aan het werk zullen zien.

WIN!

Cycling.be mag een Canyon Inflite CF SLX 8.0 Pro Race (t.w.v. 2.799 euro) van modeljaar 2018 weggeven aan één gelukkige winnaar. Wil jij aan de startlijn aantreden met deze Duitse topper, dan moet je alleen maar de wedstrijdvragen uit het oktobernummer en de schiftingsvraag beantwoorden via DEZE WEDSTRIJDPAGINA.

SPECIFICATIES
Frame/vork: Canyon Inflite CF SLX/One One Four Inflite CF Disc
Derailleur/shifters/cassette: Sram Rival 1
Cranks: Quarq Prime 40t
Wielen/banden: DT Swiss CR 1600 Spline db/Schwalbe X-One 33 mm
Cockpit: Canyon H31 Ergocockpit CF
Zadel/zadelpen: Selle Italia SLS/Canyon S13 VCLS CF
Prijs: 2.799 euro

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel! Met daarin Lars van der Haar die op het WK sneller hoopt te zijn dan op het autocircuit tegenover Mathieu van der Poel, Niels Albert die de eerste seizoenshelft analyseert, Fietsen met Laura Verdonschot, Amerikaanse gelukzoeker Andrew Juiliano, de social media skills van Sophie de Boer, Daphny van den Brand en de allereerste vrouwencross in Loenhout, de aantrekkingskracht van de nieuwjaarscross in Baal, de nuchterheid van Thibau Nys, de vijf werken van nieuwe UCI-voorzitter Lappartient, Bekende Velofiel Begijn Le Bleu, ... De actieve fietser wordt weer verwend met gezonde winterdesserts, fietsveiligheid in de winter (met 5 Continental-pakketten die je kunt winnen!), de beste trainingsapps, snowbiken in Gstaad, fietstests van de Kuota Kross 2.0, Superior Bikes en Pinarello Nytro, ... En vergeet vooral niet mee te spelen met de Kerstwedstrijd, want je kunt 30 fietscadeaus winnen!