Net als Peter Sagan mochten wij al eens de indrukwekkende Tacx Magnum fiets-/loopband uitproberen. Die moet voor de meest realistische indoor fietservaring zorgen. Nadien werden we zelfs vergast op een bezoekje in de Tacx-fabriek in Wassenaar.

Martin Smits, Business Development Manager bij Tacx, stond aan de wieg van de Magnum: "Dit is inderdaad een prestigeproject, maar je moet weten dat de risico's enorm zijn bij zoiets. De mensen moeten er ook gewoon op kunnen fietsen, zonder beperkingen. De Magnum heeft geen vliegwiel zoals een gewone loopband, maar een direct-drive motor met hoge kracht, waarmee hij in milliseconden stil kan staan. Je kunt trouwens ook gewoon lopen op dit toestel. Het kostte ons een half jaar ontwikkelingstijd om het geluid naar beneden te krijgen. We stelden de Magnum al op Eurobike 2016 voor, maar het behalen van de TüV-keuring (een strenge Duitse veiligheidstest) kost ook veel tijd. Wie dit high-end toestel koopt, krijgt vooraf ook een instructie van ons, zodat ze er goed mee kunnen werken."

Vooraan de band zit een strip met sensoren die de beweging van het voorwiel zien. Om te starten laat je de fiets eerst achteruit rollen en dan terug vooruit, zodat de sensor het voorwiel herkent. Daarna zorgt die sensor er in combinatie met de motor voor dat je fiets zich altijd in de juiste zone van de band bevindt. Vertraag je en ga je dus achteruit op de band, dan vertraagt de motor. Als je versnelt, versnelt de motor mee. De Tacx Magnum werkt met gangbare software zoals die van Tacx zelf, Zwift, ...

'EN DANSEUSE' OP DE POGGIO

En dan was het tijd om zelf eens ons evenwichtsgevoel op de proef te stellen op de Magnum. We kregen de waarschuwing dat niet iedereen er even snel mee weg is. Met enig voorbehoud rolden we onze fiets dan maar op het toestel. Op het 32" scherm met de Tacx-software kozen we voor de finale van Milaan-Sanremo. We kweekten wat gewenning aan op de vlakke aanloop en merkten al meteen dat het toestel erg snel reageert op tempoveranderingen, maar dat het dat wel op een redelijk natuurlijke manier doet. Het is wel begrijpelijk dat niet iedereen zich even snel thuis voelt op de Magnum. Ben je iemand die vlot recht blijft op losse rollen, dan kun je dat ook op de Magnum. Voor anderen zal de aanpassingsperiode dan weer meer tijd in beslag nemen.

Dan was het moment van de Poggio aangebroken. De Magnum heeft vooraan poten die heel snel omhoog en omlaag gaan om aan te passen aan het hellingspercentage van het parcours. Daardoor voelt klimmen een pak realistischer aan, want je positie en zwaartepunt veranderen net zoals op een echte klim. Steiler dan vijftien procent kan niet, maar dat is ook niet nodig bij een indoor training en zou zelfs gevaarlijk zijn op een dergelijk toestel. Je kunt trouwens ook niet sneller dan 30 km/u - eveneens omwille van de veiligheid - en als je sneller gaat, wordt gewoon de weerstand zwaarder. We lieten ons ook gewoon eens stilvallen en stonden dankzij de sensor meteen veilig stil. Om van het toestel af te vallen, zou je dus al echt gekke dingen moeten doen.

Op die Poggio merkten we al snel dat de Magnum echt uitnodigt om je grenzen te verleggen. Al snel werkten we ons in het zweet en voelden we de druppels naar beneden parelen over ons hoofd en langs onze rug. Dat was volledig onze eigen schuld, want je kunt gerust traag rijden, maar telkens als je versnelt, versnelt het toestel mee, zodat je steeds harder trapt om vooraan op het toestel te rijden, terwijl dat niet eens nodig is... Nog voor de top van de bekende finaleklim uit La Primavera moeten we wat temporiseren om ons niet helemaal kapot te rijden.

Intussen proberen we al eens 'en danseuse' te klimmen en dat lukt wonderwel. Het voelt bijna aan als op de gewone weg en dat is het mooiste compliment dat je een indoor trainingstoestel kunt geven. Ook sprintjes op het vlakke en in de afdaling, waar de motor niet bijgeeft zoals bij de Neo, zijn een plezier om te doen. Je gaat ons niet zien stunten zoals Sagan in bovenstaand filmpje, maar je beweegt je in elk geval veel vrijer dan op vaste rollen.

Snelheid, cadans en vermogen (geschat volgens jouw gewicht) worden door het toestel gemeten en via ANT+ en Bluetooth doorgestuurd. Als de Tacx Magnum definitief op de markt komt, zul je zo'n 8000 euro moeten ophoesten. Dit apparaat is dan ook eerder gericht op professioneel gebruik... of voor wie het zich kan veroorloven om de meest realistische trainingservaring te hebben. En dan staan er ons op de komende Eurobike-beurs in Friedrichshafen weer een aantal nieuwigheden te wachten, zo werd ons beloofd...

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het septembernummer van cycling.be magazine met gratis Veldritgids ligt nu in de winkel! Met daarin een ruime vooruitblik op het WK in Bergen, met parcoursverkenning, Alexander Kristoff & Edvald Boasson Hagen, zelf fietsen in Noorwegen, ... Verder in het reguliere nummer: Fietsen met Bob Jungels, publiekslieveling Frederik Backaert over zijn liefde voor de boerenstiel, de comeback van Sofie Goos, tests van drie nieuwe crossmodellen van Specialized, Canyon en Cannondale, de fietsverslaving van schaatser Bart Swings, tips over hoe je je angst overwint na een valpartij, ... In de extra Veldritgids vind je interviews met Wout van Aert, Mathieu van der Poel, Toon Aerts, Annemarie Worst, een reportage over het materiaal bij Telenet Fidea Lions, een seizoensvooruitblik van kersvers bondscoach Sven Vanthourenhout, Ben Berden, vier superfans en uiteraard een analyse van alle topcrossen met complete kalender.