Een euro investeren in fietsostrades levert tot twee tot veertien euro aan gezondheidsvoordelen op, berekende de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (Vito). Dat heeft Vito geconcludeerd uit een kosten-batenanalyse van de fietssnelwegen Antwerpen-Mechelen en Leuven-Brussel.

Vito legde de gezondheidsschade door luchtvervuiling, de kans op ongevallen en de gezondheidswinst door meer lichamelijke activiteit in de weegschaal, samen met de prijs van de aanleg van de fietssnelweg en het verwachte aantal gebruikers, schrijft De Standaard maandag. Zelfs als er per dag slechts 600 fietsers de snelwegen gebruiken, is de winst door de uitgespaarde gezondheidskosten dub­bel zo groot als de bouwprijs. Als er dagelijks 4.400 gebruikers zijn (op de drukste meetplekken passeren op topdagen meer dan 6.000 fietsers), is de winst tien tot veertien keer groter. Met andere woorden: 1 euro investeren in fietso­strades levert 2 tot 14 euro aan gezondheidsvoordelen op.

Het onderzoeksteam legt er daarbij nog de nadruk op dat ze heel voorzichtig waren in hun becijferingen. Op vlak van de gezondheidsvoordelen gingen ze maar uit van een winst van 40.000 euro voor de samenleving per extra levensjaar, terwijl de Europese Commissie daar 60.000 euro voor rekent. Bovendien werd de positieve impact aan files, geluidsoverlast en CO²-uitstoot niet in rekening gebracht.

Vito werkt nog aan een gebruiksvriendelijke versie van haar tool, waarmee wegbeheerders zoals steden en gemeenten de return van hun investeringen zullen kunnen berekenen.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het aprilnummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel, met op de cover Greg Van Avermaet in 50 tinten ontleed. Voorts: Philippe Gilbert op Monumentenjacht, de echte kennismaking met de kasseien voor Van Aert, Fietsen Met Dylan van Baarle, Chantal Blaak, Valverde en andere oude knarren in het peloton, Michael Matthews, Jan Raas, Omloop-winnaar Michael Valgren Andersen, … De actieve fietsfanaat blijft niet in de kou, want we testten maar liefst 16 helmen, tekenden een alternatieve Gold Race uit met de minder bekende hellingen, verkenden de Peter van Petegem Classic, trokken naar Innsbruck voor onze Sur Place, spraken met Gert Verheyen en Franky Van der Elst over hun fietspassie, leggen uit hoe je verschillende types beklimmingen aanpakt, testten de BMC Roadmachine, Scott Foil Disc, Canyon Grail en Santa Cruz Blur, leggen uit hoeveel rust je nodig hebt na een zware rit, ...